الإمامُ الرِّضا عليهالسلام :
حَرَّمَ اللّهُ السَّرِقَةَ لِما فِیه[ا] مِن فَسادِ الأموالِ وقَتلِ النَّفسِ لَو کانَت مُباحَةً، ولِما یَأتی فی التَّغاصُبِ مِنَ القَتلِ والتَّنازُعِ والتَّحاسُدِ، وما یَدعُو إلى تَرکِ التِّجاراتِ والصِّناعاتِ فی المَکاسِبِ، واقتِناءِ الأموالِ إذا کانَ الشَّیءُ المُقتَنى لا یکونُ أحَدٌ أحَقَّ بهِ مِن أحَدٍ. وعِلَّةُ قَطعِ الَیمینِ مِنَ السّارِقِ؛ لأ نّهُ یُباشِرُ الأشیاءَ بِیَمِینِهِ، وهِی أفضَلُ أعضائهِ وأنفَعُها لَهُ، فَجُعِلَ قَطعُها نَکالاً وعِبرَةً لِلخَلقِ لِئلاّ یَبتَغُوا أخذَ الأموالِ مِن غَیرِ حِلِّها، ولأ نّهُ أکثَرَ ما یُباشِرُ
السَّرِقَةَ بیَمینِهِ.
امام رضا علیهالسلام:
خداوند دزدى کردن را حرام فرمود، چون اگر مباح بود موجب تباهى اموال و آدم کشى مىشد و به خاطر این که غصب اموالیکدیگرمایهکشتار ودرگیرىو حسد ورزى نسبت به یکدیگر مىشود و نیز چون موجب مىشود که تجارت و پیشهورى ترک شود و اموال و ثروتهاى ناحقّ و ناروا به دست آید.
و علّت بریدن دست راست دزد آن است که وى با دست راست خود با اشیاء تماس دارد و این دست بهترین و کار آمدترین عضو بدن اوست. پس بریدنآن کیفرى است براى دزد و درس عبرتى است براى دیگران که درصدد تصرف اموال از راه غیر حلال بر نیایند و نیز چون بیشتر با دست راستش مرتکب دزدى مىشود.
نور الثقلین: ۱ / ۶۲۷ / ۱۸۳ منتخب میزان الحکمة:
منبع:پایگاه۵۹۸
شناسه خبر:
۵۰۶۳۳
چرا خداوند دزدی راحرام کرد؟
۰