تک جزیره دریای خزر کجاست؟ + عکس

برنا/شاید تعجب کنید وقتی متوجه شوید که در دریای خزر هم جزیره وجود دارد آنهم از نوع حفاظت شده. این جزیره نامش آشوراده است. ناحیه روستایی آشوراده از توابع شهرستان بندرتركمن در ۲۵ كیلومتری مركز استان گلستان واقع شده است.

«آشوراده» آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد و زبان مردم این جزیره فارسی و ترکی است و تنها راه دسترسی و ورود به آن قایق‌های بومی و محلی است.

این تک جزیره خزر از رسوبات آبرفتی حاصل از عملکرد فرسایش رودخانه کهر باران یا نکارود و حمل و انباشته شدن رسوبات در این ناحیه تشکیل شده است. جنس این رسوبات بسته به جنس سنگها در نواحی که توسط آب حمل شده‌اند متفاوت است. این رسوبات فاقد رس هستند.



امروز به جز محدود درختچه‌های انار، تمشک و ارچنگ، درختان دیگری در جزیره مشاهده نمی‌شود. در عین حال پوشش علفی آن نیز به رغم چرای مفرط قابل ملاحظه است. این خود عامل بسیار مهمی در کنترل ماسه‌های روان بشمار می‌آید.



«آشوراده» چون منطقه‌ای حفاظت شده است زیستگاه مناسبی برای بعضی از جانوران به شمار می‌آید. به همین خاطر به رغم پوشش گیاهی کم ارزش جزیره در ناحیه شمالی ایران حیات جانوری آن تا حدود زیادی قابل ملاحظه است.



آشوراده جزو ۵۹ منطقه بین المللی ذخائر طبیعی اعلام شده و به ثبت رسیده است. تماشای صید ماهیان خاویاری، اسكله و تاسیسات بندر تركمن از سواحل جزیره آشوراده یكی از جاذبه های توریستی این ناحیه محسوب میشود. علاوه بر این یادتان نرود که در این منطقه می توانید لباس های ترکمن را را به عنوان سوغاتی بخرید.