تخلفات مالی حوزه درمان را به 1690 گزارش کنید

محمد حسین میردهقان مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت در واکنش به صحبت‌های هفته گذشته رئیس انجمن جراحان عمومی ایران در موضوع زیر‌میزی گرفتن برخی از پزشکان گفت: با تلاش و همراهی جامعه پزشکی و مردم عزیز خوشبختانه بخش قابل توجهی از پرداخت‌های غیر متعارف و تخلفاتی که در این حوزه صورت می‌گرفت، سامان یافته و در کلان شهرها برای حذف این معضل نیاز به اقدامات تکمیلی است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار، وزارت بهداشت خیلی جدی به بحث پرداخت‌های نامتعارف و ارتباط مالی نادرست بین پزشک و بیمار در حوزه پزشکی وارد شد و وزارت بهداشت با اقداماتی که در سال 1393 انجام داد، این ارتباط مالی را به حداقل ممکن رساند به طوری که دریافت غیرمتعارف در شهرستان‌ها و در کل سیستم دولتی اعم از شهرستان و تهران به حداقل رسیده است.

میردهقان گفت:‌ درحال حاضر آمارها نشان می‌دهد بین ١٠ تا ٤٠‌ درصد پرداخت‌های مردم در دنیا غیرقانونی است، اما من به صراحت می‌گویم که زیرمیزی و دریافت‌های غیرمتعارف در ٥٧٠ بیمارستان وزارت بهداشت وجود ندارد و ما طی‌ سال ٩٤ اصلا گزارشی در این مورد نداشتیم، البته مرتب درحال رصد هستیم و اگر موردی دیده شود، بی‌درنگ با آن برخورد می‌کنیم. در بخش خصوصی هم دریافت‌های نامتعارف کاهش بسیار محسوسی یافته است. این کاهش در شهرستان‌ها به‌جز تهران محسوس است و در تهران نیز تا حدودی کاهش یافته است، اما هنوز تا وضع ایده‌آل فاصله داریم.

وی اظهار داشت: این در حالی است که 80 درصد خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی ارائه می‌شود و طبق آمار رسمی رضایتمندی مردم از خدمات درمانی در بیمارستان های دولتی حدود 80 درصد است.

 

مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت گفت: در سال 95 بسیار مصمم هستیم با اجرای برنامه ی محوری وزارت بهداشت در این زمینه، حفاظت مالی از بیماران به خصوص در موارد بستری را 100 درصد فراهم کنیم‌.

وی در پایان گفت: شایان ذکر است تمامی پرداخت ها در خدمات بستری صرفا از طریق صورتحساب بیمارستان باید صورت بگیرد و هموطنان می تواند موارد نامتعارف را به شماره 1690 گزارش کنند.