روادید زائران حج تمتع باید در ایران صادر شود

حجةالاسلام سیدناصر موسوی لارگانی درباره حج تمتع 95 اظهار داشت: علی‌رغم این‌که حج تمتع فریضه‌ای واجب و الهی برای افراد مستطیع است اما نباید حیثیت و شخصیت افراد زیر سؤال رود. باید امنیت لازم برای زائران و طواف کنندگان در حج تمتع فراهم آید و این امنیت به‌عهده مسئولان کشور میزبان است.

عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی رویکرد عربستان در ماه‌های گذشته را مورد نقد قرار داد و افزود: وقتی که کشور عربستان در زمینه موضوعاتی نظیر فوتبال حرف خود را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت که بازی‌ها باید در کشور ثالث برگزار شود و مسئولان ما نیز آن را قبول کردند ‌کار به این جا کشیده که خواهان صدور ویزا در کشور ثالث می‌شوند.

موسوی لارگانی تصریح کرد:‌ یکی از شعارهای دولتمردان در ایام تبلیغات کسب اعتبار و جایگاه برای گذرنامه ایرانی بود اما اکنون این برخوردهای کشور عربستان عزت ملت را زیر سؤال می‌برد. قطعاً باید مراجع عالی‌قدر در این باره و در خصوص حج تمتع نظر بدهند؛ علی‌رغم تمامی این اهانت‌ها به ملت ایران آیا باز هم جایز است در چنین شرایطی مردم به حج بروند؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت و مسئولان حج به هیچ وجه نباید خواسته سعودی‌ها مبنی بر صدور روادید در کشور ثالث را بپذیرند و باید ویزا در کشور خودمان صادر شود.

موسوی لارگانی درباره امنیت زائران حج تمتع نیز گفت: با توجه به وقایعی که سال گذشته رخ داد باید کشورهای مهمان حج به‌ویژه کشورهایی که درگیر فاجعه منا شدند امنیت را مورد اهتمام قرار دهند و حتی پیشنهاد دهند که خودشان امنیت را به‌عهده گیرند یا آن‌که امنیت به کشوری غیر از عربستان سپرده شود چرا که عربستان ثابت کرده توانایی برقراری امنیت حجاج را ندارد.

وی در پایان اظهار داشت: فاجعه منا حادثه اول در عربستان نبود و حادثه آخر هم نخواهد بود و باید امنیت زائران مورد توجه جدی قرار گیرد چون سعودی‌ها توان این کار را ندارند.