مراسم کلنگ زني نخستين موزه فضايي ايران، مهرماه سال جاري همزمان با هفته جهاني فضا با حضور ويکتور گارباتکو، کيهان نورد مشهور روسيه و دوست و هم دوره يوري گاگارين در اصفهان برگزار ميشود.

سیروس برزو، پژوهشگر تاریخ کیهان نوردی مقیم روسیه با اعلام این مطلب به خبرنگار فناوری ایسنا گفت: مراسم کلنگ زنی نخستین موزه فضایی ایران همزمان با چهارمین نمایشگاه انسان و فضا برگزار می‌شود که به همت ماهنامه آسمان شب در هفته جهانی فضا در اصفهان برگزار خواهد شد.

در این نمایشگاه که با هدف ترویج فناوری فضایی و دانش ستاره شناسی برپا می‌شود، مجموعه‌ای از یادبودهای فضایی شامل تابلوهای آموزشی، ماکت موشک‌ها و ناوهای فضایی، غذاهای فضانوردان، مدال‌ها و مدالیون‌های فضایی و ده‌ها شیء جالب دیگر از جمله مجموعه مینیاتورهای استاد فرشچیان که به فضا برده شده به نمایش در می آید.

وی خاطرنشان کرد: در این مراسم همچنین یک جلد قرآن چاپ ایران که سال گذشته به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شده بود برای نخستین بار در کشور رونمایی می شود. این قرآن نخستین قرآنی است که پس از انتقال به فضا به زمین بازگشته است.

برزو در پايان از حضور ويکتور گارباتکو، کيهان نورد مشهور روسي و دوست و هم دوره يوري گاگارين در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه خبر داد و خاطرنشان كرد: ويکتور گارباتکو از قديميترين فضانوردان اتحاد جماهير شوروي است كه در سال ۱۹۶۰ در نخستين گروه کيهان نوردان شوروي به همراه گاگارين انتخاب شد. وي نخستين سفر فضايي خود را در سال ۱۹۶۸ به همراه دونفر ديگر در سايوز-۷ انجام داد. سفر دوم او به همراه گلازکف در ساليوت-۵ انجام شد و سومين پرواز مداري وي در ساليوت-۶ بود.