فرامرزی - بازرس اتحادیه رستوران‌ها در تهران با اشاره به اینکه رستوران‌ها مجبور هستند مبلغی بیش از آنچه دولت تعیین کرده برای دستمزد پرسنل پرداخت کنند، به افزایش قیمت مواد اولیه در سال جدید، اشاره کرد و اظهار داشت: بحث اجاره، حقوق‌ها و همچنین مالیات که امسال افزایش یافته، بر قیمت غذا تاثیر گذار است؛ از طرفی کیفیت غذا در کشور به نسبت خارج از کشور هنوز ارزان است.

فرامرزی همچنین گرانی تجهیزات آشپزخانه‌های رستورانی در کشورمان را بیش از سایر کشورها عنوان کرد و افزود: متاسفانه امسال گوشت 20 درصد گران شده و مرغ نیز در این فصل نباید با این قیمت عرضه شود و ما نمی‌توانیم از گوشت منجمد استفاده کنیم چراکه باید رضایت مشتریان را تا حد ممکن فراهم آوریم.

وی بین واحدهای رستورانی، اغذیه فروش‌ها و... تفاوت قائل شد و اذعان داشت: نخستین صنفی که در کشور ایزو 9001 کیفیت را دریافت کرد، اتحادیه رستوران‌داران و نخستین صنفی که در حوزه غذا آزمایشگاه کیفیت ایجاد کرد، این اتحادیه بود. همچنین اکثر مشکلات موجود، بر سر واحدهای بدون جواز است که ما نام واحدهای زیر زمینی را برای آن استفاده می‌کنیم.

تأثیر دستمزد کارگر بر قیمت غذا

در این رابطه میرابراهیمی - رئیس اتحادیه رستوران داران و سلف سرویس‌های تهران نیز در این برنامه رادیویی درباره گرانی غذا در رستوران‌ها؛ این میزان را 10 تا 15 درصد تخمین زد و افزود: قانون وزارت کار نیز 14 درصد حقوق را افزایش داده و این افزایش [در قیمت غذا] نیز طبیعی است.

وی در توجیه این افزایش قیمت، به فزونی یافتن مواد اولیه مصرفی رستوران‌ها اشاره کرد و گفت: دستمزد کارگران نیز افزایش یافته که خواه ناخواه بر قیمت غذا نیز اثر خواهد گذاشت.

میرابراهیمی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت‌ها در رستوران‌ها واقعی است یا خیر، اظهار کرد: وقتی مواد مصرفی و دستمزدها افزایش یابد، روی غذا نیز اثر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به قانون مالیات‌های مستقیم، گفت: همکاران مالیاتی کم لطفی می‌کنند و اعلام می‌دارند فروشِ ما بیش از [میزان تعیین شده در دستگاه‌های POS است] و شخصاً نیز در قبال تخلف واحدهای رستورانی دارای جواز پاسخ گو هستم.