تلاش سعودی‌ها برای محروم سازی حجاج ایرانی

یکی از موضوعاتی که هیأت اعزامی ایران به عربستان در مذاکره با مقامات سعودی جهت عقد قرارداد حج تمتع 95 بر آن تأکید کرده و آن را خط قرمز خود دانسته‌اند، ارائه خدمات کنسولی به 64 هزار زائر ایرانی حاضر در عربستان است.

بهره‌مندی از خدمات کنسولی حق زائران یک کشور محسوب می‌شود چرا که همه ساله اتفاقات مختلف مانند سرقت اموال، گم شدن مدارک شناسایی و گذرنامه، تصادف و فوت به علت کهنسالی موجب می شود تا زائران آسیب دیده نیاز به این خدمات پیدا کنند.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در این ارتباط معتقد است: توجه به حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی در حج بر لزوم استفاده و بهره مندی حجاج از خدمات کنسولی تأکید کردیم. بهر حال در طول موسم مفقود شدن گذرنامه زائران، برگشت زودهنگام زائران بدلیل بیماری، فوت زائران و مواردی از این دست گریز ناپذیر است و با یادآوری حوادث حج گذشته به آنها گفتیم در صورتی که خدمات کنسولی وجود نداشته باشد، چگونه زائر به عربستان اعزام شود؟

وی ادامه داد: ما در خصوص چگونگی صدور ویزا به طرف سعودی راهکار روشن ارائه کردیم. به آنها یادآور شدیم کشور سوئیس حافظ منافع شماست ما همه تمهیدات را فراهم می کنیم تا ویزای زائران ایران در کشور خودمان و با عزت صادر شود. سعودی ها هم پذیرفتند که فرستادن 64 هزار گذرنامه به کشور دیگری برای صدور روادید مشکلات و پیچیدگی های خودش را دارد و امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان حج و زیارت در این باره ادامه داد: سال های گذشته حدود 15 نفر از نیروهای سازمان حج و زیارت به کنسولگری‌های عربستان می رفتند و در خصوص صدور ویزا با عوامل کنسولگری همکاری می‌کردند امسال هم به آنها اعلام کردیم آمادگی داریم ما نیروهای خودمان را افزایش دهیم و در این خصوص مشکلی نداریم اما ویزا باید در داخل کشورمان صادر شود.

اوحدی در مورد زمان مشخص شدن جواب سعودی‌ها توضیح داد: طرف سعودی از ما خواست که فرصتی یک هفته‌ای به آنها بدهیم تا راهکار خودشان را در خصوص سه درخواست ما اعلام کنند و ما همچنان منتظر هستیم. اما اکنون نزدیک به دو هفته گذشته است و با تأخیر بیشتر شرایط پیچیده می‌شود.

به نظر می‌رسد که دولت عربستان قصد دارد با جواب مشخص ندادن به درخواست‌های مقامات ایرانی، فرصت سوزی کرده و فرصت مناسب برای آماده سازی حجاج و ارائه آموزش‌ها به آنها را بگیرد و در آخر اعلام کند که ما با حضور زائران ایرانی موافقت کردیم و آنها خودشان نیامدند.

به هر حال صدور ویزا در خاک ایران و بهره‌مند شدن زائران از خدمات کنسولی ابتدایی ترین و مهمترین موضوعاتی است که موجب حفظ کرامت زائران می گردد.