حداقل حقوق معلمان چقدر است؟

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: حداقل حقوق معلمان حدود یک میلیون و 400 هزار تومان و حداکثر آن حدود 2 میلیون و 700 هزار تومان است.

وی در واکنش به این جمله که برخی معلمان عنوان می‌کنند دریافتی آنها ماهانه 300 یا 400 هزار تومان است، گفت: کارمندان رسمی آموزش و پرورش حقوق 300 یا 400 هزار تومانی ندارند اما بخشی از فرهنگیان که جزو کارکنان رسمی آموزش و پرورش نیستند به صورت حق‌التدریس در مدارس فعالیت می‌کنند و متناسب با زمان کار خود حقوق دریافت می‌کنند. 

فانی با بیان اینکه در اواخر مرداد سال 92 که به آموزش و پرورش آمدم، میانگین دریافتی فرهنگیان یک میلیون و 300 هزار تومان بود، گفت: این رقم در اسفند سال 94 به 2 میلیون و 80 هزار تومان رسید یعنی به طور میانگین طی این دو سال حقوق فرهنگیان 700 هزار تومان افزایش یافته است.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا حقوق معلمان حق‌التدریسی که از مهر سال 94 وارد آموزش و پرورش شده‌اند هنوز پرداخت نشده است؟»، بیان داشت: کارمندان رسمی آموزش و پرورش، حقوق خود را آخر هر ماه دریافت می‌کنند اما دو گروه هستند که دریافتی آنها با تأخیر صورت می‌گیرد؛ گروه نخست مربیان پیش‌دبستانی هستند که براساس قانون مصوب مجلس از مهر 94 آموزش و پرورش ملزم به جذب آنها شد و گروه دوم معلمانی هستند که علاوه بر ساعات موظف خود اضافه تدریس دارند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: حق‌التدریس معلمان تا آخر اسفندماه پرداخت شده است همچنین حق‌الزحمه امتحانات خردادماه و حقوق سربازمعلمان نیز پرداخت شد و با ابلاغ بودجه سال 95، پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 94 را پرداخت خواهیم کرد.

وی درباره کسری بودجه این وزارتخانه گفت: در سال 95 با توجه به نیازهای آموزش و پرورش، تقاضای بودجه 37 هزار میلیارد تومانی را داشتیم که دولت بودجه 31 هزار میلیارد تومانی را برای آموزش و پرورش پیشنهاد کرد و این موضوع در مجلس مصوب شد که با این روال در سال 95 نیز 6 هزار میلیارد تومان کسری اعتبار خواهیم داشت.

فانی در خصوص خرید خدمات از بخش خصوصی اظهار داشت: در سال 93 با بخش غیردولتی وارد مذاکره شدیم که یکی از اقدامات استفاده از ظرفیت خالی مدارس در این بخش بود و تعدادی از دانش‌آموزان مدارس دولتی پرجمعیت به مدارس غیردولتی اعزام شدند که پرداخت هزینه‌ها نیز از سوی آموزش و پرورش بود و این طرح کمک کرد که کلاس‌های درس شلوغ در مدارس دولتی خلوت‌تر شود.

وی درباره میزان قدرت نظارت بر مدارس غیردولتی توسط آموزش و پرورش افزود: سال 67 قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی به تصویب مجلس رسید و هم اکنون بیش از 27 سال است که از تأسیس این مدارس می‌گذرد و 12 هزار مدرسه غیردولتی در کشور فعال است که ممکن است بخشی از آنها نیز تخلفاتی را داشته باشند اما باید توجه داشت که تخلف در مدرسه دولتی نیز صورت می‌گیرد که باید با آن برخورد کرد.

وزیر آموزش در پاسخ به این پرسش که «چرا زنان فرهنگی با 25 سال سابقه نمی‌توانند بازنشسته شوند؟»، گفت:‌ در سال 93 این کار را انجام دادیم و افرادی را که امکان موافقت با بازنشستگی پیش از موعد آنها وجود داشت، شناسایی شدند و لیست آن را به سازمان بازنشستگی ارائه کردیم اما هم اکنون مشکل مربوط به سازمان بازنشستگی است.