یک پزشک ایتالیایی ادعا می‌کند می‌تواند سر انسان را به انسان دیگری پیوند بزند.

بر اساس این گزارش،  ایده‌ پیوند سر انسان برای اولین بار توسط سرجیو کاناورو(Sergio Canavero) مدیر گروه مدولاسیون عصبی پیشرفته در تورین ایتالیا مطرح شد.

«کاناورو» قصد دارد با استفاده از عمل جراحی پیوند سر بتواند زندگی افرادی که دچار بیماری‌های تحلیل عضلانی و عصبی یا سرطان‌های شدید ارگان‌ها هستند را نجات دهد و بتواند طول عمر چنین افرادی را افزایش دهد.

وی از زمانی که کودکی 9 ساله بود به طور منظم کتاب‌های کمیک را از یک دکه روزنامه‌فروشی در شهر «تورین» ایتالیا تهیه و مطالعه می‌کرد و از همان‌ روزها بود که وی مدعی شده بود روزی خواهد توانست سر یک انسان را به انسانی دیگر پیوند بزند.

در حال حاضر «کاناورو» ادعا کرده است که موانع عمده‌ پیش روی چنین پیوندی مانند پیوند نخاعی و بازداشتن سیستم ایمنی برای پس زدن عضو پیوندی، برطرف شده است و می‌توان چنین عمل جراحی را تا سال 2017 انجام داد.

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده توسط «کاناوارو»، این عمل نزدیک به 36 ساعت به طول خواهد انجامید و حداقل 150 پرستار، تکنسین، روان‌شناس و فیزیوتراپ باید وی را در این عمل یاری دهند.

هزینه‌ برآورد شده برای انجام این عمل مبلغی در حدود 14 میلیون یورو(20 میلیون دلار) است.

به گزارش ایندیپندنت این پزشک که از کودکی عاشق مرد عنکبوتی است قرار است این عمل فوق‌العاده خطیر و بی‌سابقه را روی یک داوطلب روسی به نام «والری اسپیریدونوف»(Valery Spiridonov) که یک مدیربرنامه 31 ساله روسی است و از اختلال عضله رنج می‌برد انجام شود.

 «کاناوارو» اعلام علاقه «اسپیریدونوف» و داوطلب‌شدن وی برای این عمل خطیر را جسورانه و در حد «یوری گاگارین» اولین انسانی که در سال 1961 پای به فضا نهاد قلمداد کرده است.

اولین تلاش برای پیوند سر در سال 1954 توسط ولادیمیر دمیخو روسی انجام شد که سر و پاهای جلویی یک توله سگ را روی بدن یک سگ بزرگتر پیوند زد.

«دمیخو» جراحی‌های مشابه فراوانی روی سگ‌ها انجام داد ولی هیچ کدام بیشتر از 6 روز زنده نماندند.

اولین پیوند سر موفق در سال 1970 در دانشکده پزشکی دانشگاه «کیس وسترن» ایالت «اوهایو» در آمریکا انجام شد که در آن سر یک میمون به بدن میمون دیگر پیوند زده شد ولی در این مورد میمون به دلیل عدم پیوند نخاع قادر به حرکت نبود.

در نهایت سیستم ایمنی، عضو جدید را پس زد و میمون بیش از 9 روز زنده نماند.

بر اساس این گزارش، جراحی‌های مشابه زیادی تاکنون انجام شده است؛ جراحی‌های مرتبط با این حوزه پیشرفت محسوسی تا کنون داشته است.

«کاناورو» در این خصوص می‌گوید:"فکر می‌کنم ما هم اکنون در مقطع زمانی قرار داریم که جنبه‌های فنی این جراحی کاملا امکان پذیر شده است".

«کاناورو» اخیراً خلاصه‌ای از تکینک‌های عمل این جراحی را در مقاله‌ای در نشریه بین المللی جراحی اعصاب منتشر کرده است.

با این‌ حال بسیاری از پزشکان متخصص در این زمینه همچون « آن آرتور کاپلان»، که بنیانگذار بخش «اخلاق‌زیستی» در دانشگاه نیویورک در علم پزشکی است در این رابطه گفته است: "من فکر می‌کنم او یک شارلاتان خودشیفته است".

«کاناوارو» مدعی است که در جهانی که پیوند قلب، ریه، کلیه، رحم و دست انجام می‌شود متعجب است که چرا ما هنوز نمی‌توانیم پیوند سر انسان را انجام دهیم.

«لورنزو پینسی»، مدیر کلینیک مغز و اعصاب در دانشگاه «تورین» ایتالیا درباره «کاناوارو» و ایده عجیبش می‌گوید:"به نظر من، این روش به‌ هیچ‌وجه قابل انجام نیست و او یک مجنون است".