هفته ای پر بارش در راه مناطق گسترده ای از کشور

احسان مرادی گفت: طی روزهای متوالی گذشته در بیشتر مناطق میهن به جز نیمه جنوبی، شاهد رشد ابر در ساعتهای بعدازظهر تا شب بودیم که این پدیده بیشتر به خاطر نفوذ جریانهای همرفتی رخ می دهد، به این صورت که جریان های مرطوب از عرض های جغرافیایی جنوبی تر از کشورمان به دلیل افزایش تابش خورشید و نامتقارن گرم شدن دریا و خشکی به سمت مناطقی از فلات ایران و خاورمیانه و از جمله کشور ما روان می شوند.

این پژوهشگر درباره بارش های این هفته گفت: وقتی جریان های همرفتی با امواج ناپایدار جوی نیز همراه شوند بر گستردگی بارش ها افزوده می شود و این چیزی است که در روزهای متوالی این هفته، به خصوص در ساعت های بعدازظهر تا عصر با آن روبرو خواهیم شد.

مرادی با اشاره به مناطق تحت تاثیر این الگوی بهاری افزود: در این هفته در بیشتر مناطق کشور به جز نوار جنوبی، حداقل یک یا دو مرتبه بارش رگباری خواهیم داشت، اما اوج بارش ها در دامنه های البرز، زاگرس و مناطقی از شمال شرق رخ خواهد داد.

مرادی با هشدار به هموطنان گفت: با توجه به استقرار الگوی بهاری در آب و هوای کشورمان، نوع بارش ها به شکل رگبارهای زودگذر همراه با آذرخش، وزش باد شدید موقتی، ریزش تگرگ و گاهی افزایش گرد و خاک است و لازم است هموطنان از رودهای فصلی و آبراهه ها دور شوند و برای جلوگیری از اصابت آذرخش در زمان بارش از حضور در ارتفاع ها یا فضای باز دشت ها بپرهیزند.

این پژوهشگر بارش های اواسط هفته را شدیدتر دانست و گفت: از اواسط هفته در مناطقی از کشور و بخصوص در دامنه های البرز، بارش ها شدید خواهد شد و در برخی استان ها شاهد آبگرفتگی معابر عمومی خواهیم بود.

مرادی درباره بارش در استان تهران و البرز هم گفت: در استان تهران و البرز نیز در این هفته بارش های خوبی خواهیم داشت و در چندین روز این هفته در ساعت های بعدازظهر تا شب رشد ابر و رگبار های بهاری رخ می دهد که این بارش ها اواسط هفته شدید تر و با آبگرفتگی در مناطقی از تهران و استان البرز همراه خواهد شد.