وجود استامینوفن در شربت‌های تریاک + سند

بعد از آنکه هفته گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به مصرف تریاک‌های حاوی سرب هشدار داد و از معتادان درخواست کرد تا به جای خرید تریاک از قاچاقچیان، شربت تریاک را از مراکز درمان اعتیاد تهیه کنند، گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخلاف هماهنگی‌های انجام شده، هنوز شربت تریاک به مقدار لازم در بازار وجود ندارد.

درمانگران اعتیاد در این ارتباط به خبرنگار فارس اطلاع دادند که سهمیه شربت تریاک آنها افزایش نیافته است، این در حالی است که مطابق صحبت‌های پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در جلسه با مقامات وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مقرر شده است تا سهمیه شربت تریاک مراکز ترک اعتیاد افزایش یابد.

در عین حال، تعدادی از درمانگران نیز اعلام کردند که توزیع شربت تریاک نیاز به مجوزهای لازم دارد و مراکز ترک اعتیاد آنها فاقد مجوز لازم برای توزیع شربت تریاک است.

در این ارتباط، پرویز افشار خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با مقامات وزارت بهداشت داشتیم، مقرر شد تا شربت تریاک بیش از سهمیه هر مرکز ترک اعتیاد به آنها تعلق گیرد تا معتادان بتوانند با مراجعه به حدود 6 هزار مرکز ترک اعتیاد، شربت را تهیه کنند و تحت درمان قرار گیرند.

وی همچنین در مصاحبه‌ای که روز جمعه انجام داد، گفته بود که ستاد مبارزه با مواد مخدر به درمانگران اعتیاد اعلام کرده تا با کاستن از خدمات روانشناختی و مددکاری، هزینه درمان اعتیاد به تریاک را کاهش دهد تا با هزینه خرید تریاک از قاچاقچیان برابری کند و اینگونه میل و رغبت به خرید از قاچاقچیان کاهش یابد.

اما بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس نشان داد که این موضوع هنوز اجرایی نشده و در حالی که تعدادی از مراکز درمان اعتیاد مجوز توزیع شربت تریاک را ندارند و سهمیه مراکزی که مجوز دارند نیز افزایش چندانی نیافته است.

اما نکته قابل تأمل این موضوع است که آزمایش‌هایی که درمانگران اعتیاد بر روی شربت تریاک انجام داده‌اند، نشان داد که این شربت حاوی استامینوفن بوده، در حالی که مطابق استانداردها نباید این اتفاق بیفتد.

تعدادی از درمانگران عقیده دارند شرکت‌های تولیدکننده شربت تریاک، به عمد استامینوفن داخل شربت تریاک می‌ریزند تا هزینه‌های تولیدشان کاهش یابد، اما سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر این احتمال را در گفت وگو با فارس رد می‌کند و می‌گوید ممکن است ماده اولیه که همان تریاکی است که از قاچاقچیان به دست آمده، توسط قاچاقچی با استامینوفن مخلوط شده باشد.

 

وی همچنین وجود سرب در شربت تریاک را نیز رد کرده و می‌گوید: آزمایشاتی که ما انجام دادیم نشان داد که سرب در شربت تریاک وجود ندارد و اینکه برخی درمانگران می‌گویند با خوردن شربت تریاک نیز حال معتادانی که تریاک مسموم مصرف کرده‌اند بهبود نیافته است، به دلیل این است که سرب در درون دیواره گوارش آنها رسوب کرده و حتماً باید از خدمات اورژانسی بهره بگیرند تا وضعیت‌شان مناسب شود.

درمانگران اعتیاد وجود الکل در شربت تریاک را عاملی خطرناک برای معتادان می‌دانند و معتقدند که این موضوع سبب می‌شود تا مصرف دوز بالای شربت تریاک به مرگ آنها ختم شود. در این ارتباط نیز افشار تأکید می‌کند که وجود الکل در شربت تریاک برای ایجاد حالت محلولی لازم است و 2 تا 4 درصد الکل در این شربت‌ها موجب اوردوز نمی‌شود.