روایتی از تبدیل یک پارک به نقطه دنج خفت گیری و قتل در منطقه 19 تهران

گروه اجتماعی-  چندی پیش پرویز سروری رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران در جلسه علنی این شورا از وجود افراد مسلح در یکی از پارک های منطقه 19 خبر داد و گفت: در منطقه 19 پارک 180 هکتاری وجود دارد که افرادی مسلح که حتی بادیگارد دارند نیز در این پارک فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شهری افکارنیوز،اما این پارک آنچنان که تصور می شود، نیست بلکه زمینی بایر است که کلنگ احداث آن در سال 92 با متراژ چشمگیر 180 هکتار زده شد تا برگ دیگری از خدمات شهرداری تهران در توسعه جنوب شهر باشد اما امروز همانند بسیاری از پروژه های نیمه تمام دیگر بلای جان مردم شده است.

به گفته محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران  این بوستان مساحتی 40 هکتاری با پهنه فضای سبز دارد و علاوه بر آن بوستانی دیگر در کنار همین بوستان با عنوان دانش و طبیعت باید ساخته شود که در مجموع مساحت 180 هکتار را تشکیل می دهد.

گویا  از مجموع 40 هکتاری که برای پارک ایرانیان در نظر گرفته شده بود، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری 20 هکتار آن را تملک کرد و این سازمان فعالیت‌هایی را برای ساخت پارک بر اساس طراحی‌های پیش‌بینی شده و اعتباری که در شورای شهر پیش‌بینی شده بود آغاز کرد اما اوقافی بودن زمین ها کار را با کندی مواجه کرد.

اما همانگونه که گفته شد معضل شهروندان در منطقه 19 نیمه تمام ماندن این پارک و آلودگی ناشی از جمع شدن زباله و به هوا برخاستن خاک در این زمین بایر نیست بلکه ناامنی است که این پروژه نیمه تمام برای مردم منطقه دامن زده است.

به گفته حقانی مسئولان سازمان پارک‌ها و فضای سبز قبل از اینکه اعتباری برای ساخت بوستان داشته باشند خیابان بین  دو بوستان ایران کوچک و دانش و طبیعت را تخریب کردند.

موسی سهرابی دبیر شورایاری منطقه 19  تهران در گفت و گو با افکارنیوز می گوید: تا پیش از تخریب این مسیر دسترسی و نیز تعدادی از باغ های موجود در این زمین؛ کارگران از طریق خیابان شکری وارد محله می‌شدند اما این راه دسترسی با تخریب صورت گرفته از جنوب خیابان شقایق به آزادگان از بین رفت. اکنون اهالی از سمت «بزرگراه» به سمت خیابان شکری می آیند که متاسفانه این مسیر امنیت  ندارد به گونه ای که آمارهای کلانتری نشان می‌دهد میزان سرقت، درگیری، قتل در این محدوده تا چه اندازه افزایش یافته است.

اما به گفته مجتبی عبدالهی معاون شهردار تهران این پارک نیمه تمام با وجود معضلاتی که برای مردم منطقه ایجاد کرده و حتی قتل یک جوان در آن رخ داده است، همچنان جزء پروژه های اولویت دار شهرداری تهران نیست و در سال 95 نیز بودجه ای برای تملک و طبیعتا احداث آن در نظر گرفته نشده است.

منطقه 19 تهران خود دارای 27 کوره آجرپزی به مساحت 60 هزار متر است. این کوره ها به گفته اهالی جرم خیز هستند و به گفته شورایاری محله درخواست اهالی برای افزایش کانکس پلیس در محلات منجر به اختلاف نظر ناجا دو شهرداری بر سر تامین بدنه کانکس پلیس شده است.

حال این سوال مطرح می شود در شرایطی که تامین امنیت در یکی از جنوبی ترین مناطق شهر تهران به یک چالش تبدیل شده است چرا شهرداری تهران دست بر زمینی اوقافی برای پارکی با مساحت 180 هکتار زده است؟ چرا با وجود این که این زمین بایر نقطه ای دنج برای قتل یک جوان شد و همچنان محلی امن برای افزایش آسیب ها در منطقه 19 تهران است، هیچ تعیین تکلیفی برای پارک ایران کوچک توسط شهرداری تهران اعمال نمی شود؟