شبکه اجتماعی اینستاگرام راهی برای نشان دادن احساسات، رساندن صدای خود به گوش دیگران، تبلیغات تجاری و بازرگانی و اشتراک گذاشتن تصاویر، اسناد و فیلم‌ها است که روز به روز تعداد کاربران آن بیشتر می‌شود به طوری که تعداد استفاده کنندگان فعال از این شبکه به حدود 400 میلیون رسیده است.

 

این شبکه اجتماعی دارای صفحات اجتماعی، پزشکی، زیبایی و سلامتی بسیاری است اما نمی‌توان منبع دقیق یا پشتوانه‌ای برای مطالب درج‌شده در این صفحات به خصوص مطالب علمی و پزشکی پیدا کرد به همین دلیل پیروی و انجام پیشنهادات این صفحات به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و می‌تواند به راحتی سلامتی شما را به خطر بیندازد.

 

علاوه بر این، صفحات شخصی بازیگران، ستارگان موسیقی، افراد محبوب و معروف نیز سرشار از مطالبی همچون تجارب شخصی یا توصیه‌های زیبایی و پزشکی است که نمی‌تواند قابل اعتماد باشد و اینکه افرادی مشهور و مورد علاقه شما مواردی را پیشنهاد می‌کنند به این معنا نیست که انجام آن کار برای شما امن و بی خطر است.

 

ماهانه افراد بسیاری قربانی تبلیغات یا پیشنهادات متداول موجود در صفحات شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها آسیب‌های جسمی بر اثر استفاده از محصولات نامناسب، وسوسه تبلیغات دروغین، فعالیت‌های ورزشی سنگین و رفتارهای مخاطره آمیز است. 

 

علاوه بر این، آسیب‌های روحی همچون مقایسه خود با دیگران به خصوص ستارگان، چشم و هم چشمی، فراتر رفتن از واقعیت، عدم تشخیص تبلیغات دروغین، حسادت و افسردگی نیز همواره در کمین استفاده‌کنندگان از این شبکه‌های اجتماعی است.