واکنش کاربران فضای مجازی به دستگیری مُدل‌های اینستاگرامی

در خبرها آمد که پروژه عنکبوت 2 با موفقیت انجام شده و با 170 نفر از مدیران و اداره کنندگان صفحات غیر اخلاقی و مِد و لباس اینستاگرام برخورد شده است.

بر این اساس مجموعا 170 نفر از مدیران و اداره کنندگان صفحات فوق‌الذکر (شامل 58 مدل، 51 مدیر مزون و طراح لباس، 59 عکاس و آرایشگر و 2 موسسه فعال در عرصه مد) که موفق به اغوای تعداد قابل توجهی از جوانان شده و خسارات عظیم اخلاقی به بار آورده بودند، شناسایی و شبکه ارتباطی آنها کشف شد.

از این تعداد برای 29 تن از مدیران اصلی و مرتبطین آنها پرونده قضایی تشکیل شد که منجر به بازداشت 8 نفر و احضار بقیه افراد گردید و اماکن مرتبط با جرایمشان نیز با حکم قضایی پلمب شد.

مرکز بررسی جرایم سازمان یافته همچنین از برخورد با مدیران چند صفحه فعال در زمینه تبلیغات اینترنتی در شبکه های ارتباطی خارجی نیز خبر داده است.

این مرکزدر اطلاعیه خود به حضور و رفت و آمد قابل توجه برخی عناصر در کشورهای همسایه و غربی اشاره کرده و از انجام اقدامات مقتضی و همچنین عملیات برون مرزی چند مرحله ای برای اشراف و برخورد قاطع با این شبکه خبرداده است که مستندات تصویری آن متعاقبا منتشر خواهد شد.

*برخورد قضایی با 150 آرایشگاه، مزون و آتلیه

در این راستا جعفری دولت آبادی دادستان تهران گفت: امروزه در فضای مجازی شاهد افزایش چشمگیر و یا حتی توسعه و ترویج شبکه‌های مبتذل، مستهجن که خطر جدی برای خانواده‌هاست هستیم.

دادستان تهران اظهار داشت:در ارتباط با مدلینگ کارهای خوبی در دادسرای جرایم رایانه ای انجام شد که می توان به پرونده مهم عنکوبت  1و 2  اشاره کرد .

وی ادامه داد: در همین راستا با 50 آرایشگاه،‌ 50 مزون و 50 آتلیه عکاسی تحت شاخه اطلاعاتی و قضایی برخورد شد .

جعفری دولت آبادی اذعان داشت: همچنین در همین زمینه دستگیری های خوبی انجام و صفحات زیادی بسته شد.

دادستان تهران تاکید کرد: امروز ما می توانیم ادعا کنیم حداقل ضرباتی به صفحات مختلف مجازی وارد شده که به راحتی نمی توانند کار خود را انجام دهند .

به گفته دولت آبادی، اشراف اطلاعاتی مطلوبی که در اینستاگرام و فیسبوک و ... وجود دارد باعث شده که  خانواده ها متوجه شوند نهادهای نظارتی مراقبت خوبی در این حوزه ها دارند.

*واکنش‌های مردم به شبیخون به صفحات غیر اخلاقی اینستاگرام

بعد از انتشار این خبر مردم در فضای مجازی واکنش‌های متفاوتی نشان دادند و عده‌ای این اقدام را تحسین و عده نیز اظهار بی اطلاعی و ناآگاهی کردند.

به طور مثال یکی از همین افراد برای خبر منتشر شده در خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: «اینکه مدل عروس بوده- مگه ممنوعه!!؟؟ فکر کنم با مدلینگ پورن اشتباه شده...» یا دیگری در یکی از خبرگزاری‌ها نوشت: «ای کاش قاطعیت در برابر مفاسد اقتصادی هم باشد»

*حریم خصوصی یا عمومی؟

یکی دیگر هم نوشته بود که «این حریم خصوصی است» که عده‌ای در پاسخ به او نوشتند: «این چه حریم خصوصیه که همه میبینن؟ اون وقت حریم عمومی یعنی چی دقیقاً؟»، «شبکه های اجتماعی اسمش روشه شبکه اجتماعی نه شبکه خصوصی. حریم خصوصی یعنی جایی که هیچکس جز محارم و اهل خانواده به آن راه ندارند»، «تا یه چیزی میشه میگویید :حریم خصوصی ، حریم خصوصی. دارن کیان خانواده را نابود میکنند اینها در فضای عمومی فساد میکنند کجای این حریم خصوصی است؟حال آدم از این پز روشنفکری به هم میخورد. بیشتر مردم

باشرافت و باغیرت هستند.....»، «یکی برای این بیسوادها حریم خصوصی و قانون را تشریح کند که هر کاری می کنند و جامعه را به گند می زنند باز با پرروی دم از حریم خصوصی می زنند.»

عده‌ای هم خواستار مجازات سنگین برای این افراد شدند و نوشتند: «ای کاش قوه قضائیه برای عناصر اصلی این شبکه ها مجازاتهای سنگین تعیین کنه تا ریشه این بی اخلاقیها کنده بشه وگرنه اگه قرار باشه از یه طرف اینا برن زندان از طرف دیگه 10 تا بدتر از اینا دوره محکومیتشون تموم بشه و از زندان آزاد بشن، وضع جامعه درست نمیشه» و «دو تا از اصلی ها را اعدام کنید دیگه کسی جرات نمی کند جوانان پاک این ملت را فاسد و خانواده ها را متلاشی کنند.»

یکی هم می خواست که چند سایت غیر اخلاقی را گزارش دهد و سهمی در این اقدام نیروهای انقلابی داشته باشد و نوشت: «به کجا سایت های غیراخلاقی را میتونیم گزارش کنیم؟» که پاسخ شنید: «سامانه‌های برخط زیر موجود است:

filter.internet.ir : کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه my.gerdab.ir : مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران cyberpolice.ir : پلیس فتا».

*مُدل بودن جرم است؟

یکی دیگر هم نوشت: «مدلینگ مگه جرمه؟ اگر کسی عکس بندازه ولی کسی دیگه غیر قانونی پخشش کنه مقصر مدله!؟» که بازهم به او پاسخ داند: «بابا جان بس کنید دیگه، فساد به این عظیمی رو نمیبینید؟ طرف کم مونده دیگه لخت تو این شبکه های اجتماعی عکس

پخش کنه. قلب امام زمان رو بیشتر از این جریحه دار نکنید لطفا» یا «اسم و ظاهرش مدلینگه! اما محتواش اشاعه فساده.»

یه شهروند عادی هم که دغدغه اش دنیای واقعی بود نه دنیای مجازی نوشت: «دستتون درد نکنه اما جای دوری نمیخواد برید. برید این بلوز وشلوار که الان جای مانتو اومده رو جمع کنید.».

*برخورد با مفسدان اقتصادی

دیگری هم خواستار همین برخورد با مفسدان اقتصادی شد و نوشت: «با زمین خوارا و حق و الناس هم اینطوری برخورد می شه؟» که یکی در پاسخ به او نوشت: «فساد اخلاقی تنها اتمسفری است که زمین خواران و حق الناس خواران در آن می توانند نفس بکشند وگرنه مردم با غیرت اجازه رشدآنها رانمی دهند و به جای این که عزت پاسپورتشان در اروپا از اولویتهایشان باشد همواره مبارزه با انواع فساد و به صورت همه جانبه و دائم را از مسئولین دولتی و حکومتی خواستار می شدند و مثل طلبه زنجانی و کرمانی و .... حتی به تحصن می نشستند و به نشانه اعتراض راهپیمایی بین مثلا حرم قم تاحرم حضرت عبدالعظیم حسنی (قدس)می کردند، نه در خانه پشت کامپیوترشان ضمن پر و بال

دادن به فساد اخلاقی از طریق بازارگرمی کردن آنها، دائم نق بزنند از فساد اقتصادی و ...» و دیگری تکمیل کرد: «خب فسادی بزرگتر از فساد اخلاقی و فرهنگی نداریم. فساد اقتصادی فقط یکی از علائم خفیف فساد فرهنگی است».