سودهای هزاران میلیاردی از زمین خواری‌ها در کشور/ فروش اراضی دولتی با تغییر کاربری غیر مجاز

گروه اجتماعی- محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌ وگو با خبرنگار افکارنیوز با بیان اینکه کمیسیون اصل نود مجلس نهم در مقابله با زمین خواری و تصرفات اراضی ملی کارنامه خوبی دارد، گفت: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر مقابله با زمین خواری، کوه خواری و دریاخواری و بطورکی تصرف اراضی ملی، کمیسیون اصل 90 مجلس برنامه ریزی خوبی در این زمینه داشته و بطور جدی به آن ورود کرد.

 وی با بیان آمار دقیقی از زمین خواری در کشور وجود ندارد، افزود: بر اساس آمار اولیه بیش از 40 هزار هکتار زمین خواری در کشور صورت گرفت که البته این میزان در خصوص زمین هایی است که به نام طرح یا پروژه به افراد واگذار شده و این افراد پس از تصرف، بدون مجوز زمین ها را تغییر کاربری داده، قطعه‌بندی کرده و سپس به بفروش رساندند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه این زمین خواری در اکثر استانهای کشور وجود دارد و اعضای کمیسیون برای پیگیری پرونده ها و گزارشات رسیده به کمیسیون به استانهای مختلف سفر داشتند، افزود: کمیسیون از میزان این زمین خواریها گزارش تهیه می کرد و حتی بعضا از مسئولین استانی و محلی برای روشن شدن ابعاد تخلفات برای حضور در کمیسیون دعوت به عمل می آمد و جلساتی در کمیسیون با حضور این افراد تشکیل شد.

پورمختار بعنوان مثال به زمین خواریها در روستای زیارت استان گلستان، روستای حیران گیلان، کلاردشت مازندران، قزوین، خراسان رضوی، خوزستان و استان بوشهر اشاره کرد و گفت: بیشتر زمین خواری، کوه خواری و تصرف اراضی ملی در استان تهران و همچنین استانهای شمالی است و ما شاهد بیشترین حجم تخلفات در این مناطق هستیم.

وی گفت: پرونده هایی در این زمینه در کمیسیون تشکیل شد که بیشتر این پرونده ها بررسی و به سرانجام رسیده و گزارش آن جهت برخورد به مراجع ذیصلاح و بخصوص قوه قضائیه ارسال شد.

منتخب مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس دهم بی اطلاعی دستگاه‌های مربوطه از موضوع زمین خواری و حجم آن در حیطه مسئولیت شان را یکی از موارد تاسف انگیز ذکر کرد که کمیسیون اصل 90 مجلس در پیگیری پرونده ه زمین خواری با آن مواجه بود.

 

پورمختار که خود عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است، تصریح کرد: پیگیریهای کمیسیون و همچنین گزارشات رسیده به مجلس در جلسات ستاد مطرح و باعث پیگیریهای جدی تر در این زمینه و افزایش حساسیت دستگاه‌ها و هماهنگی های بیشتر و ضرورت  برخورد قضایی سریعتر و آسانتر شده است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، شهرداریها، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان حفاظت از محیط زیست از جمله دستگاههای مسئول در مبارزه با زمین خواری و تصرفات اراضی ملی هستند، گفت: تخلفات زمانی صورت می گیرد که این دستگاهها به درستی به وظایف خود عمل نکنند و در این میان کوتاهی و کم کاری مسئولین وزارت جهاد کشاورزی بیش از دیگران است.

نماینده بهار و کبودر آهنگ در مجلس با بیان اینکه برای مقابله با زمین خواری همه این دستگاهها باید هماهنگ عمل کنند، گفت: اگر فردی در جایی زمینی را تصرف کرده، سازمان ثبت اسناد به وی سند ندهد، شهرداری مجوز ساخت و ساز ندهد، وزارت نیرو آب و برق را تامین نکند، وزارت راه و شهرسازی برای جاده‌ اقدام نکند، زمین خواری به نتیجه نمی رسد و جلوی تخلفات گرفته می شود.

پورمختار با انتقاد از بی توجهی دستگاههای مسئول نسبت به تخلفات صورت گرفته افزود: تا به‌حال اقدامی علیه متخلفان سودجو صورت نگرفته و مسئولان مربوطه تنها جلوی افزایش زمین خواری را گرفتند.