جرائم تخلفات رانندگی سخت تر می شود

امیر جعفرپور عصر پنجشنبه در دومین همایش مهندسی حمل و نقل و ترافیک در شیراز افزود: در نخستین گام بحث جایگزینی واژه جرم به جای تخلف است که بر اساس تعریف جدید در خصوص فرد خاطی اعمال قانون خواهد شد.

 

وی بیان کرد: در مواردی که فرد خاطی بدون توجه به تذکرها و جرائم اول، دوم و سوم باز هم اقدام به تخلف کند، متخلف به مدت یک هفته تا یک ماه برای شستشوی افراد متوفی به آرامستان ها هدایت خواهد شد تا از نزدیک عواقب حوادث رانندگی را ببیند و به خود اجازه تخطی از قوانین و آسیب رساندن به دیگران را ندهد.

 

او ادامه داد: همچنین افراد متخلف به مدت یک هفته تا یک ماه ملزم خواهند شد که خیابان ها و معابر شهر را رُفت و روب کنند.

 

جعفرپور افزود: محرومیت کامل از رانندگی، حذف نشدن نمره منفی (قبلا اگر فردی به مدت 6ماه تخلف نمی کرد نمرات منفی او در رانندگی حذف می شد)، محرومیت های اجتماعی از جمله محرومیت از کاندیدا شدن در انتخابات مختلف، زندان و مجازات های سختگیرانه دیگر از جمله مواردی است که می کوشیم در قانون جدید بگنجانیم.

 

**خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می شوند

 

وی گفت: ایجاد منطقه کاهش و کنترل آلودگی هوای شهر نیز از جمله اقداماتی است که هم اینک در تهران در دست عملیاتی شدن است که بر همین اساس موفق شدیم پلیس راهنمایی و رانندگی را به سامانه یکپارچه معاینه فنی خودرو در کشور متصل کنیم.

 

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: با این اتصال، تمام دوربین های پلاک خوان سطح شهر، خودروهایی که فاقد معاینه فنی ثبت شده در سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) باشند 500 هزار ریال جریمه خواهند شد.

 

جعفرپور افزود: رانندگان و مالکان خودرو می توانند با مراجعه به سامانه سیمفا به آدرس اینترنتی Symfa.moi.ir و وارد کردن شماره VIN مندرج در پشت کارت خودرو خود از وضعیت معاینه فنی خودرو خود آگاهی یابد.

 

**به دنبال ایجاد یک نظام حرفه ای برای حمل و نقل هستیم

 

وی، با اشاره به عدم برخورداری حوزه حمل و نقل از مقررات ملی گفت: می کوشیم یک نظام حرفه ای برای حمل و نقل ایجاد کنیم تا تمام متخصصان، مشاوران، مدیران، راهوران و مجریان حمل و نقل اعم از ریلی، دریایی، هوایی و جاده ای در یک مجموعه حرفه ای که مقررات ملی خاص خود را دارند جمع شوند.

 

جعفرپور افزود: همچنین مذاکرات خوبی نیز با چند کشور خارجی برای انجام کارهایی در زمینه توسعه مبتنی بر حمل و نقل داشته ایم.

 

وی بیان کرد: همچنین با وزارت راه و شهرسازی هم تعاملات خوبی برای بازنگری در آیین نامه 12 جلدی راههای شهری داشته ایم.