پیام فرحبخش متخصص تغذیه؛ گفت: این میوه از خانواده میوه های تابستانی خربزه، ملون، دستنبو و تیل است که همگی خواص مشابهی را دارند.

 

وی با بیان اینکه طالبی را منبع خوب ویتامینC  و سرشار از ویتامین A و ماده پیش ساز آن دانست و افزود: میوه‌های آبداری چون طالبی برای فصل تابستان بسیار مناسب هستند و به صورت فالوده، آبمیوه یا میوه معمول استفاده می شوند.

 

فرحبخش با اشاره به شستن این میوه قبل مصرف تصریح کرد: بهتر است پوست طالبی را با مایع ظرفشویی شسته تا میکروب‌های سطح آن قبل از برش کاملا از بین بروند.

 

این متخصص تغذیه اظهار داشت: با توجه به اینکه اضافه وزن و چاقی در کشور روبه افزایش است، به هنگام مصرف طالبی به شکل فالوده یا آبمیوه، افراد باید از حداقل میزان شکر برای آن استفاده کنند.

 

وی درمورد تهیه و مصرف آبمیوه ها در بیرون از منزل توصیه کرد: برای خرید آبمیوه های مختلف حتما باید به آبمیوه فروشی های معتبر با مدارک بهداشتی مراجعه کرد، چراکه نوشیدنی های غیربهداشتی بخصوص در تابستان احتمالا ابتلا به بیماری های گوارشی و اسهال را در پی دارد.

 

فرحبخش با تاکید بر لزوم گنجاندن میوه در برنامه غذایی، بیان کرد: به افراد با دیابت کنترل شده توصیه می شود با توجه به اینکه طالبی جزو میوه هایی با قند بالا است تنها یک سهم میوه خود را به آن اختصاص دهند و از خورن آب طالبی پرهیز کنند.

 

وی درباره افراد با دیابت کنترل نشده یادآوری کرد: این افراد تا زمانی که به دیابت کنترل شده نرسیده اند باید از مصرف طالبی را کنار گذارند و به جای آن میوه هایی با قند پایین تر را میل کنند.