موسسه بهداشت آمریکا تاکید کرد: لباس های زیر، پیراهن و جوراب های خود را بلافاصله پس از تعویض بشویید تا باکتری های کمتری در لباس ها باقی مانده و به سلامت شما آسیبی نرسد.

 

محققان دانشگاه انگلستان با مطالعه بر روی مولکول‌ها و باکتری های لباس ها دریافتند که شش ترکیب آلی فرار، عامل ایجاد بوی بد لباس ها است که برخی از آنها حتی با شست و شو از بین نمی روند، این ترکیبات بد بو را باکتری های روی پوست مانند کورینه باکتری و استافیلوکوکوس روی لباس ایجاد می‌کنند.

 

اگر لباس هایتان را به موقع نشویید به این بیماری ها مبتلا می شوید

 

پروفسور جان دین و همکارانش مطالعه ای را بر روی شش مرد و دو زن انجام دادند در این مطالعه از این افراد خواسته شد که پس از درآوردن جوراب، پای خود را شسته و خشک کرده و مجددا جورابی نو را به مدت 10 ساعت بپوشند سپس هر دو جفت جوراب به مدت یک شب در محیطی تاریک نگه داری شدند همچنین در مطالعه دیگری لباس 9 مرد فوتبالیست پس از ورزش جمع آوری و در محفظه های جدا نگه داری شدند.

 

در ادامه جوراب ها و لباس ها را در یک ماشین آزمایشگاهی بدون استفاده از مواد پاک کننده معطر در دمای 68 درجه شسته و از مولکول های روی لباس ها پس از خشک شدن نمونه برداری کردند.

 

محققان دریافتند در صورتی که لباس های روزانه، خواب و ملحفه ها بیش از یک هفته و جوراب ها، لباس های زیر و ورزشی پس از هر بار پوشیدن شسته نشوند احتمال ابتلا به عفونت های پوستی و ادراری و در کل مقاوم به دارو افزایش پیدا می‌کند.

 

دانشمندان هشدار دادند: اغلب مردان مجرد بیش از چهار بار در سال ملحفه های خود را نمی شویند به همین دلیل احتمال ابتلا به بیماری های عفونی در آنها بیشتر است.