خطر در کمین کودکان پایتخت

این هفته  مرگ یک کودک ۵ ساله در یکی از بوستان های پایتخت در منطقه ۱۵ دوباره نا امنی بوستان های پایتخت را یاد آوری کرد .

تن نحیف فاطمه ۵ ساله در پمپ آبشار بوستان چرخ شده بود . پمپی که از چند روز پیش به گفته مسئولان شهری نبودش مشخص بود و به پیمانکار کتبی تذکر داده شده بود .

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در این رابطه گفت: در پی مرگ دختربچه ۵ ساله در بوستان رضوانیه منطقه ۱۵، مسئول خدمات شهری و فضای سبز ناحیه عزل شده و پیمانکار نیز به مراجع قضایی معرفی شد.شهرام گیل‌آبادی، با اشاره به گزارش حادثه بوستان رضوانیه در منطقه ۱۵ که از سوی بازرسی شهرداری انجام شده اظهار کرد: در پی دستور شهردار تهران به سازمان بازرسی جهت بررسی سریع و همه جانبه حادثه محله رضویه و ارائه گزارش این سازمان به شهرداری تهران، دایر بر اهمال مسئولان (ناظر و پیمانکار) ذیربط، شهردار تهران دستور عزل رئیس اداره فضای سبز منطقه، شهردار ناحیه و مسئول خدمات شهری ناحیه را صادر کرده و پیمانکار را برای رسیدگی به پرونده به مراجع قضایی معرفی‌کرد.

می گویند حفاظ پمپ رو معتادانی ربوده اند که در گرمخانه نزدیکی بوستان رفت و آمد دارند .

پیمان حاج محمود عطار وکیل پایه یک دادگستری درباره حادثه مرگ کودک ۵ ساله در بوستان کوهسار گفت: حوادثی که منجر به ضرب و شتم و فوت شهروندان در اماکنی که متعلق به شهرداری تهران یا شهرداری‌های کشور است، موضوع تازه و جدیدی نیست و بارها شاهد بروز چنین حوادثی در نتیجه سهل‌انگاری بی‌توجهی مسئولان شهری بوده‌ایم.

وی ادامه داد: مسئولیت شهرداری در این نوع حوادث را از دو زاویه می‌توان مورد بررسی قرار داد؛ نخست تکلیف و نقشی که شهرداران مناطق در انتخاب پیمانکاران دارند. پیمانکارانی که برای انجام خدمات تفریحی و شهربازی و فضای سبز انتخاب می‌شوند باید از متخصصین و اهل فن باشند و اولویت شهرداری در دادن مسئولیت‌ها باید تخصص و به روز بودن این افراد باشد.

این حقوقدان دومین مسئولیت شهرداری را نظارت بر عملکرد پیمانکاران دانست که اگر به درستی این نظارت انجام شود، این نوع حوادث به شدت کاهش پیدا می‌کند.

عطار با بیان اینکه شخص شهردار تهران، شهردار منطقه و پیمانکار به طور مشترک در مورد چنین حوادثی مسئولیت دارند، گفت: با برکناری شهردار ناحیه، مشکلی حل نخواهد شد اما متاسفانه پیگیری‌های لازم در خصوص این نوع حوادث نیز انجام نمی‌شود. ما سال‌ها پیش غرق شدن دانش‌آموزان را در دریاچه پارکشهر داشتیم که پیگیری خاصی در خصوص قربانیان این حادثه انجام نشد. حتی در خصوص حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری یا فوت کارگری در منطقه شرق توسط پیمانکاران سد معبر شهرداری نیز از سوی مقامات مسئول آن‌طور که باید به نتیجه نرسید اما این نوع حوادث آسیب‌های جدی برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کند.

محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز نیز  با بیان اینکه متاسفانه در اماکن عمومی مانند پارک‌ها و فضای سبز همیشه چنین حوادثی در کمین کودکان است، گفت: به والدین توصیه می‌کنیم همیشه مراقب کودکان خود در فضاهای عمومی مانند پارک‌ها باشند. متاسفانه ما در امر نگهداری بوستان‌ها دچار مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه باید چک لیستی در هر منطقه وجود داشته باشد که این چک لیست‌ها روزانه مورد کنترل قرار گیرند، گفت: پایه‌های اتصال برق حوضچه‌ها و موارد دیگری در پارک‌ها باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. در خصوص آبنماها برای مقابله با ورود زباله، برگ و کاغذ به داخل پمپ باید دریچه توری داشته باشند اما در خصوص حادثه اخیر چنین موضوعی وجود نداشت و توری پمپ به سرقت رفته بود.

حقانی با بیان اینکه با واگذاری مسئولیت‌ها به پیمانکار، مسئولیت شهرداری و مدیریت شهری از بین نمی‌رود، گفت: با وجود گستردگی شهر، بالاترین مقامی که در این خصوص باید پاسخگو باشد، شهردار محله است و برکناری مقامات بالاتر هزینه بالایی است که با توجه به وسعت شهر امکانپذیر نیست. واقعیت این است که باید مسئولیت‌های مدیران مختلف به آنها آموزش داده شود.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران تاکید کرد: شورا در این خصوص تذکرات لازم را بر اساس مسئولیت نظارتی که دارد، به مدیران خواهد داد اما اصولاً تا زمانی که با مشکل نگهداری این نوع اماکن روبرو هستیم، باید مراقبت بیشتری برای حفاظت از جان فرزندانمان انجام دهیم. در حال حاضراین پرونده در نهادهای قضایی در حال بررسی است .

موضوع دیگری که این هفته  واکنش های زیادی را درپی داشت سخنان شهردار تهران در بیست و هشتمین اجلاس عمومی شورایعالی استان‌ها بود .

محمدباقر قالیباف با اشاره به برخی دخالت‌ها در کارهای اجرایی شهرداران توسط شوراها گفت: متاسفانه گاهی برخی شهرداران ضعیف‌النفس مانند من، درمقابل دخالت‌های شوراها کوتاه می‌آیند و اعلام می‌کنند مجبوری این باج را به شورا بدهی. این آغاز یک سقوط بزرگ است.

 برخی خطاب این سخنان را شورای شهر تهران می دانستند و گروهی نیز تلاش داشتند مرجع این سخنان را نا معلوم ویک انتقاد کلی و یک هشدار به شوراها و شهرداری های کشور بدانند .

برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز از این سخنان شهردار استقبال کرده و آن را از جمله سخنان با صداقت شهردار تهران دانسته که از دل بر آمده و بر دل نشسته است .

محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران  درمطلبی در صفحه اینستاگرام اش به استقبال سخنان شهردار تهران رفت و نوشت : «این سخن شهردار تهران از آنجا که بوی صداقت می دهد حال با هر نیتی که گفته است ستودنی است .

در پس این سخن مردم احساس دروغ و حرف تبلیغاتی نمی کنند . هر سخنی بوی صداقت بدهد به دل می نشیند حتی اگر از جنس سقوط باشد . به سردار قالیباف که او را سرمایه اجتماعی کشورمی دانم به خاطر این ادبیات تبریک می گویم و امیدوارم این گفتمان به مثابه یک رویکرد باشد . ای کاش منتقدان دلسوز تکریم می شدند . تا عده ای باجگیر قدرت جولان پیدا نمی کردند . به امید روزی که این شهر نه خلافی به خود ببیند و نه باجی. 

این موضوع در جلسه علنی شورای شهر تهران نیز مطرح شد . که رییس شورای شهر تهران اعلام کرد سخنان شهردار تهران مرجع خاصی نداشته و بعد از سخنان وی اعضای شورای عالی استان ها از وی تشکر نیز کرده اند .