جزئیات زلزله فیروزکوه

دکتر مهدی زارع با اشاره به زلزله روز گذشته در منطقه فیروزکوه افزود: 6 زلزله با بزرگای بین 1.9 تا 2.4 از ساعت 14 و 10 دقیقه تا ساعت 19 و 58 دقیقه روز جمعه، 14 خرداد ماه در منطقه جنوب غربی فیروزکوه در منطقه تلاقی مهم ساختاری در جنوب البرز رخ داده است.

 

وی خاطر نشان کرد: این منطقه، محل تغییر روند گسل مشا (شمال غرب – جنوب شرق) به پهنه گسل فیروز کوه (شمال شرق- جنوب غرب) در حدود 25 کیلومتری جنوب غربی فیروز کوه و 100 کیلومتری شمال سمنان همان پهنه‌ای است که زلزله‌ای با بزرگای 4.6 در ساعت 22 و 6 دقیقه روز سه‌شنبه، 3 شهریور سال 94 در آن رخ داده است.

 

زارع یادآور شد: در زلزله سال گذشته این منطقه به دلیل آن که در حدود 100 کیلومتری شرق تهران رخ داده بود، در تهران به ویژه برای بخشی از مردم که در طبقه دوم به بالای ساختمان‌ها ساکن بودند، حس شد؛ ولی اثری بر گسل‌های تهران به طور مستقیم نداشته است.

 

مدیر گروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر این که این ناحیه از دید خطر زمین‌لرزه دارای توان لرزه‌زایی برای زلزله شدیدی با بزرگای بیش از 6 را دارد، اظهار کرد: ولی از سوی دیگر از این زلزله‌های کوچک رخ‌داده، الزاما نمی‌توان نتیجه مشخصی در خصوص زلزله مهم بعدی به ویژه زمان مشخص آن گرفت.

 

زارع در عین حال ضمنا این موضوع را به معنی بی خطر بودن منطقه تهران ندانست و اضافه کرد: زلزله روز گذشته فیروزکوه ممکن است تعداد زیادی پس‌لرزه داشته باشد که به صورت فوج گونه و متوالی رخ دهد.

 

وی در خصوص این که این رخداد لرزه‌ای، پیش‌لرزه بوده است یا خیر، توضیح داد: بر اساس اندازه و تعداد رخداد زمین لرزه‌ها تاکنون، جمع بندی مشخصی مبنی بر زمان احتمال رخداد زلزله شدید با بزرگای 6 و بیشتر بر پایه این داده نمی‌توان ارائه کرد؛ ولی احتمال وقوع آن وجود دارد؛ چون هم گسل‌های مهم در این منطقه با توان لرزه‌زایی بالا وجود دارد و هم در جنوب البرز در چهار سال گذشته شاهد رخداد زلزله‌های کوچک بودیم.

 

زارع با بیان این که در مورد خطرهای طبیعی وظیفه نهادهای مرتبط آن است که با نگاهی محافظه کارانه به تحلیل مسائل بپردازند، ادامه داد: این که کاندید رخداد زلزله مهم پهنه گسل‌های «فیروزکوه»، «عطاری» و یا گسل «مشا» است، دقیقا نمی‌دانیم؛ ولی لازم است همه پهنه‌های گسل «عطاری»، «آستانه»، «گرمسار»، «فیروزکوه» و «مشا» به طور خاص با دستگاه‌های لرزه نگاری و شتابنگاری موجود رصد شوند؛ ضمن آن که تعداد ایستگاه‌های لرزه‎‌نگاری در جنوب البرز برای رصد این گسل‌ها به ویژه گسل‌های آستانه، فیروزکوه، عطاری و گرمسار و مشا افزایش یابد.