فراخوان بان کی مون برای حفظ میراث طبیعی‌جهان

متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:

امسال گرامی داشت روز جهانی محیط زیست، تجارت غیرقانونی حیات وحش را در مرکز توجه لازم قرار می‌دهد. این هشدار دلیل جدی دارد. فیل‌ها برای عاج، کرگدن‌ها برای شاخ، و پانگولین‌ها برای فلس‌هایشان کشته می‌شوند. هزاران گونه گیاهی و حیوانات وحشی، از لاک پشت‌های دریایی گرفته تا ببرها و بلسان بنفش، به انقراض نزدیک‌تر می‌شوند. کسب و کارها و افراد دخیل، به بهای منافع بلند مدت جوامع و زیست‌بوم‌ها، صرفاً با سود کوتاه مدت به قاچاق حیات وحش ترغیب می‌شوند. آن‌ها در بسیاری از موارد، با شبکه‌های جرایم سازمان یافته فراملی و گروه‌هایی در تبانی هستند ‌که فعالانه در تضعیف کشورها دخالت دارند.

سازمان ملل و شرکای متعدد آن مصمم شده‌اند به مسئله تجارت غیرقانونی بپردازند؛ از جمله با تعیین هدف‌های مشخص به منظور پایان بخشیدن به شکار غیرقانونی در آرمان‌های توسعه پایدار که سال گذشته میلادی به وسیله 193 دولت عضو به تصویب رسید. ماه گذشته، در دومین مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد در نایروبی، نهضت جهانی این سازمان به نام "اشتیاق به موجودات زنده" را آغاز کردیم که از سوی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، برنامه توسعه ملل متحد، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، و کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های وحشی گیاهی و جانوری رهبری می‌شود. این نهضت از همه، از جمله مردم عادی که می‌توانند عدم خرید محصولات ممنوع شده و حکومت‌هایی که می‌توانند از راه اجرای سیاست‌های مؤثر حمایت از گونه‌ها و زیست‌بوم‌ها را تضمین کنند، درخواست تعهد به پایان بخشیدن به تجارت غیرقانونی حیات وحش دارد.

امسال آنگولا، میزبان بین‌المللی روز جهانی محیط زیست، اعلام کرده است که دیگر فروش غیرقانونی محصولات حیات وحش را تحمل نخواهد کرد، همچنین به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای احیای جمعیت فیل‌هایی که به وسیله جنگ داخلی کشور از پای درآمده‌اند، قوانین را سخت‌تر کرده و کنترل مرزها را افزایش می‌دهد. پیامِ محکمِ چنین اقدامی این است که گونه‌های وحشی حیوانات و گیاهان، کالایی ارزشمند بوده و باید به شکل پایدار مدیریت و در برابر تجارت غیرقانونی محافظت شوند.

اینجانب در روز جهانی محیط زیست، مردم و حکومت‌ها در همه جا را فرا می خوانم بر بی‌تفاوتی غلبه و با طمع پیکار کنند، و به منظور حفظ میراث طبیعی‌مان برای نسل فعلی و نسل‌های آینده اقدام نمایند.