وقتی جوانانی به دنبال پیدا کردن شغل پیر می‌شوند

با به دنیا آمدن فرزند، شیرینی زندگیشان دو چندان می شود و گذر سال ها را تنها با نگاه به رشد کودک خود سپری می کنند.

والدینی که با رشد فرزند خواسته های خود را فراموش می کنند و تنها هدفشان در زندگی برآوردن نیازهای فرزند و رسیدن به خوشبختی و تعالی آنها است.

حال اینکه در این میان چه از خودگذشتگی هایی که از پدر و مادر سر نمی زند امری انکار ناپذیر است.

در تمام این سالها ، با صرف هزینه های کلان، فرزند خود را به سن ازدواج می رسانند و در خلوت خود برای ازدواج فرزند و نوه دار شدن رویا بافی می کنند اما داستان جور دیگری رقم می خورد.

جوان، پس ازفارغ التحصیلی از دانشگاه با بن بست شغل رو به  رو می شود و اینجاست که تمام امید و آرزوی والدین به حبابی از رویاهای قشنگ تبدیل شده و هر روز برای امید دادن به فرزند ، باید خود را فراموش کنند تا بیش از آن به درد جگر گوشه شان اضافه نشود.

همه برنامه ریزی ها به هم می خورد، محیط گرم و آرام خانه تبدیل به فضای پر از بحث و جنگ اعصاب می شود، چرا که فرزند جوانشان در لاک خود فرو رفته و دیگر رمقی برای جستجوی شغل ندارد.

در ذهن والدین ترس و نگرانی های عجیبی موج می زند، اینکه فرزندشان چگونه می تواند با شرایط فعلی ازدواج کند ؟اگر شغلی فراهم نشود آیا تا آخر عمر خود قصد خانه نشینی دارد؟ از این رو، باب نصیحت های پدرانه و مادرانه گشوده شده و با تکرار بیش از حد ، به بحث و درگیری  های تمام نشدنی ختم می شود که به دنبال این موضوع، جوان نیز آرامش را جایی بیرون از فضای خانه جستجو می کند.

**با جستجوی آرامش در بیرون از فضای خانه ، داستان بی راهه رفتن جوان استارت می خورد

با فراهم نبودن شغل فرزند، تمامی خوشی یک خانواده  تبدیل به دعواهای همیشگی شده به طوریکه والدین با اصرار به تجربه بیشتر قصد کمک داشته اما جوان نا امیدتر از این حرفا است که بتواند حرف های درست آن ها را درک کند.

از آن پس، او فقط و فقط به زحمات دوران تحصیلی و برنامه هایی که برای آینده اش تدارک دیده بود ، فکر می کند و عدم تحقق اهدافش به منزله  پایان زندگی  و درد عمیقی است که به روح و روانش را له می کند.

 به دنبال ذره ای آرامش از خانه بیرون می زند که با توجه به شرایط کنونی جامعه و خطرات احتمالی ، به بیراهه رفتن جوان دور از ذهن نیست.

 

** پسران فراری از خانه بی احساس نیستند

 پسران جوان به دنبال درگیری های بیش از اندازه با خانواده  ،به دوستانی که  به خیال آنها مایه آرامش هستند وابسته و با فرار از محیط خانه و دورهمی های فامیلی به اشتباه در ذهن خانواده فردی سرکش، بی عرضه و بی احساس قلمداد می شوند، در حالی که بسیاری ازآنها بسیار دل رحم و عاطفی هستند.

 علیرضا سفیدچیان، روانپزشک ، درباره تحکیم روابط با فرزند و غنی کردن روابط محبت آمیز میان آنها معتقد است: ایجاد روابط دوستانه در زمان بروز مشکلات با فرزند جوان نه تنها زمینه سلامت شخصیت و بهداشت روان تمامی اعضای خانواده را فراهم می کند بلکه موجب تقویت ویژگی روانی مانند میل به استقلال، پذیرش مسئولیت در روابط عاطفی و اجتماعی و قدرت ابراز وجود می شود.

وی می گوید: هنگامی که فرزند جوانمان در شرایط روحی بدی به سر می برد بهتر است با بحث و جدل های بیش از اندازه اوضاع را بدتر نکرده و در فرصت مناسب تری راهکارهایمان را گوشزد کنیم ،چرا که با ادامه درگیری، او تنها راه فرار از فضای پر تنش خانه را، خارج شدن از محیط و پناه آوردن به دوستانی که شاید گرگی باشند در لباس میش  می بیند.

حال اینکه یک جوان سر به زیر تبدیل به فرد بزه کار می شود همان آسیب های اجتماعی است که در کمین جوانان امروزی قرار گرفته و دولتمران تنها با ایجاد اشتغال می توانند این بخش از آسیب ها را ریشه کن کنند.

 اما آیا تلاش برای ایجاد ساز و کارهای مناسب و بستر سازی ایجاد اشتغال در جامعه فراهم شده است؟

 

** اقدامات وزارت ورزش و جوانان در کمک به اشتغال جوانان چیست؟

محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان  با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید یکی از اصلی ترین برنامه هایش ، جوانگرایی و مشارکت بیشتر جوانان در عرصه های تصمیم سازی و تصمیم گیری است، می گوید: در این زمینه حوزه معاونت ساماندهی امور جوانان نیز تلاش هایی را آغاز کرده است که ان شاا... با استمرار این برنامه ها نشاط اجتماعی افزایش یابد.

وی گفت: حل مشکل اشتغال از مسیر سنتی حل نخواهد شد، چرا که در دولت قبل با جذب افراد زیادی در سیستم دولتی، اما باز هم مشکل اشتغال برطرف نشد.

گودرزی با بیان اینکه سیاست ما در زمینه افزایش 20 برابری سمن ها محقق شده است ، گفت: ما در وزارت ورزش و جوانان تلاش کرده ایم که ضمن افزایش کمیت سمن ها ، کیفیت فعالیت های آنان را بهبود ببخشیم و زمینه بروز استعدادها را فراهم کنیم.

محمد رضا رستمی ، معاون امور ساماندهی وزارت ورزش و جوانان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها 31 درصد از جوانان به فعالیت های اجتماعی جذب می شوند ، معتقد است: توجه به نیازهای جوان در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی دارای اهمیت بسزایی است به ویژه که با مشکلات جاری در زمینه اشتغال، باید با تنوع رشته های مختلف زمینه گرایش به سمت تفریح سالم را فراهم کرد.

وی ادامه داد: بی توجهی به خلاقیت جوانان و نبود تفریحات سالم موجب گرایش به سمت آسیب های اجتماعی شده و از سوی دیگر زمان استراحت در کشور، 9 ساعت شناخته شده که در حال حاضر زمان آن رو به افزایش است.

با سخن های مسئولان وزارت ورزش و جوانان ، به نظر می رسد که متاسفانه تاکنون برنامه ای که بتواند به توجه این وزارتخانه در بحث اشتغال اشاره کند، دیده نشده و باید گفت با حرف زدن و لحن سوزناک ، جوانان دارای اشتغال نخواهند شد.

اما از سوی دیگر این وزارتخانه در بحث ازدواج اقدامات خوبی را در سال جاری انجام داده است که از جمله آن ها : فراهم کردن مشاوره قبل از ازدواج، بیمه ازدواج ، راه اندازی باغ استعداد جوانان، آموزش 750 هزار زوج اماده ازدواج و ... هستند که با توجه به اهمیت موضوع تشکیل خانواده و کاهش طلاق ، برپایی و استمرار برنامه های مذکور، گام موثری در جهت استحکام و تعالی خانواده خواهد بود.

امیدواریم در سال جاری ، وزارت ورزش و جوانان و تمامی دستگاه های ذیربط حداکثر توان خود را برای حل معضل بیکاری به کار گیرند، چرا که ورود جوان به سمت بزه و رفتارهای ناهنجار اجتماعی از بیکاری شروع می شود.