یک بام و دو هوای وزارت بهداشت در ترویج زایمان طبیعی

ناهید خداکرمی در رابطه با تعرفه خدمات مامائی گفت: به نسبت افزایش تعرفه‌های درمانی سال 95 که مصوب هیأت دولت و حدود 10 درصد بوده، ویزیت سرپایی مامائی نیز مشمول این افزایش قرار گرفته و ما مانند همیشه آنچه مصوب هیأت دولت و تائید سازمان نظام پزشکی است را رعایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از ماماها به دلیل اینکه مطب‌هایشان در مناطق جنوبی شهر و محروم است معمولاً مجبورند کمتر از قیمت مصوب را از مردم دریافت کنند و به دلیل محروم بودن مردم از حق خود محروم می‌شوند.

رئیس انجمن علمی مامائی کشور گفت: عدم پوشش بیمه‌ای ویزیت سرپایی ماماها دلیل دیگریست که ماماها نمی‌توانند از خدمات تعرفه‌ای خود استفاده کنند و چون مراجعان آنها از دفترچه بیمه خود در این خدمات پاراکلینیک نمی‌توانند بهره لازم را بگیرند در نتیجه ماماها به دلیل رعایت حال مردم از حق ویزیت خود می‌گذرند و کمتر می‌گیرند.

خداکرمی درمورد رقم علمی و منطقی تعرفه مامایی گفت: اگر با توجه به هزینه کردن در یک مطب مامایی، مواد مصرفی در این مکان‌ها دیده شود در مقایسه با پزشک عمومی بسیار بیشتر است. تخت معاینه، ابزار و وسایل یکبار مصرف، خدماتی که در دوران مراقبت‌های بارداری ارائه می‌شوند که هزینه سنگینی دارند. مواد مصرفی، کیت‌ها، دستکش‌ها و محلول‌های ضدعفونی کننده از اقلامی است که نشان می‌دهند این رقم، تعرفه منطقی نیست.

پیشنهاد عملیاتی جامعه مامایی به دولت

خداکرمی ادامه داد: جامعه مامایی با فداکاری، کمترین دریافتی را از بیماران به دلیل حال و اوضاع آنها می‌گیرند در نتیجه پیشنهاد عملیاتی ما این است که اگر عقد قرارداد بیمه با ماماها میسر نیست حداقل هیئت دولت در بخش سرپایی می‌تواند با یک مصوبه درخواست‌های آزمایش، تجویز دارو و خدمات پاراکلینیک را تحت پوشش بیمه قرار دهد تا اگر ماما درخواست آزمایش کرد مادر باردار برای دریافت خدمات بیمه مجبور به مراجعه به پزشک نباشد.

وی تصریح کرد: ما در خدمات بستری و زایمان مشکلی نداریم و تعرفه زایمان طبیعی و K زایمانی در بخش دولتی و خصوصی تفاوتی ندارد اما در بخش دولتی مشکلی که هست اغلب زایمان‌ها توسط ماما انجام می‌شود اما پرداختی به آنها صورت نمی‌گیرد و تمام K زایمان به متخصص شیفت زایمان پرداخت می‌شود.

رئیس انجمن علمی مامائی کشور با بی عدالت خواندن این موضوع گفت: متخصص زنان هم موافق هستند که تمام حق‌الزحمه زایمان به آنها داده نشده و قسمتی از هزینه عاملان زایمان به ماماها داده شود.

وی گفت: متأسفانه وزارت بهداشت بخشنامه‌ای را که از دولت هفتم وجود داشت را مبنی بر اینکه 15 درصد از K زایمان به ماما داده شود را قطع کرده است.

وی افزود: این مصوبه تا سال 92 اجرا می‌شد و در طرح تحول سلامت ابتدا قرار شد به 30 درصد افزایش یابد اما نمی‌دانیم در وزارت بهداشت چه اتفاقی افتاد که ناگهان تغییر کرده و حتی 15 درصد هم قطع شد. این موضوع جامعه مامایی را بی‌انگیزه در روش‌های زایمان کرده است.

رئیس انجمن علمی مامائی کشور گفت: قبول داریم که خدمات زایمان کار تیمی است اما حق و حقوق ماماها نباید نادیده گرفته شود و انتظار داریم بخشنامه‌ای که 12 سال اجرای می‌شد اصلاح و اجرا شود.

وی تاکید کرد: باید بین 30 تا 50 درصد از K زایمان در بیمارستانهای دولتی به ماماها پرداخت شود تا هم ترویج زایمان طبیعی و هم انگیزه ماماها بیشتر شود.

وی گفت: با تلاش ماماها سال گذشته 6 درصد میزان سزارین کم و از رشد بی رویه سزارین جلوگیری شد، این حاصل کار تیمی است اما در همه جای دنیا از جمله کشور ما عامل زایمان طبیعی ماماها هستند که باید حق و حقوقشان رعایت شده و عدالت برای آنها جاری شود.