به گزارش افکارنیوز،عبدالعلی صاحبمحمدی در گفتوگو با فارس اظهار داشت: بر اساس قانون دسترسی آزاد به ریل، دریافت حق دسترسی به شبکه ریلی مختص راهآهن جمهوری اسلامی ایران است یعنی مجوز بهرهبرداری از ریل، ایستگاهها و امکانات خطوط به بخش خصوصی ارائه میشود و در ازاء آن مبلغی از حملکننده بار و شرکت استفاده کننده دریافت میشود.

وی با اشاره به اینکه حق دسترسی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ۵۵ درصد است، گفت: یعنی راه‌آهن در قبال کل خدمات خط، ایستگاه غیرهمراه کنترل ترافیک، نگهداری و بازسازی و از این قبیل همین ۵۵ درصد را دریافت می‌‌کند که ۲۰ درصد آن سهم بخشی است که واگن حمل بار را در اختیار دارد و ۲۵ درصد نیز به واحدی اختصاص می‌یابد که نیروی کشش(لکوموتیو) را تأمین می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعاً بخش خصوصی به دنبال توجیه مالی مطلوب‌تر است، خاطرنشان کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز با اعتقاد به این امر خصوصی‌سازی را دنبال می‌کند و حامی بخش خصوصی خواهد بود.

* آغاز برقی‌کردن خط‌آهن تهران _ مشهد از بهمن‌ماه جاری به مدت دو سال

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ضمن اشاره به توجه خاص راه‌آهن به مسیر ریلی تهران _ مشهد، تصریح کرد: ‌ در گذشته مردم استان‌های مختلف برای سفر به مشهد‌الرضا از طریق قطار، لازم بود ‌ابتدا به تهران می‌آمدند و سپس به مشهد اعزام می‌شدند اما طی چند سال اخیر ‌بسیاری از مراکز استان‌ها با قطار مستقیم به مشهد متصل شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم‌اکنون از ۲۲ استان و مرکز شهرستان قطار مستقیم تا مشهد وجود دارد، خاطرنشان کرد: این مسافران مستقیم از مبداء به مقصد مشهد در شهرستان خود بر قطار سوار می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به بررسی پرونده‌های مربوط به مناقصه برقی کردن خط‌آهن تهران - مشهد، از آغاز عملیات اجرایی این پروژه از بهمن‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود برقی کردن مسیر تهران _ مشهد حدود ۲ سال به طول بیانجامد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به ارتقاء ‌سرعت قطارها در مسیر مشهد به دنبال برقی کردن این خط‌آهن، افزود: افزایش سرعت سیر به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و ارتقاء ‌ایمنی سیر از کمزایای اجرزای این پروژه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: با برقی شدن این خط‌آهن ظرفیت مسیر در سال اول بهره‌برداری پروژه به ۲۵ میلیون نفر در سال افزایش خواهد یافت ضمن آنکه در سال پنجم طرح این ظرفیت تا ۵۰ میلیون نفر با ناوگان جدید و امکانات جدید قابل ارتقاء خواهد بود.

صاحب‌محمدی با بیان اینکه دهه توسعه صنعت ریلی کشور آغاز شده است، اظهار داشت: متأسفانه تاکنون آنطور که شایسته خطوط ریلی و مورد تأکید مقام معظم رهبری است، نتوانسته‌ایم در انجام وظایف خود برای توسعه این سیستم حمل و نقلی گام برداریم اما آنچه که مهم است امروز دولت و مجلس به این جمع‌بندی دست یافته‌اند که صنعت ریلی باید توسعه یابد و به تکنولوژی‌های روز تجهیز شود.

* پاسخ‌گوی هرگونه کم‌کاری شرکت‌های مسافربری خصوصی هستیم

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص کیفیت غذای قطار‌ها اظهار داشت: راه‌آهن بر این موضوع به طور کامل نظارت دارد و پاسخگوی تمامی کمبود‌ها و کم‌کاری شرکت‌های مسافربری است؛ ‌بخش خصوصی کار می‌کند و پاسخگوی هر گونه کم‌کاری راه‌آهن جمهوری اسلامی است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: قطعاً وضعیت غذای قطارها، روز به روز بهتر خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به فعالیتهای نظارتی و حاکمیتی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: راهآهن تصدیگری را واگذار کرده است اما بخش نظارتی در اختیار راهآهن است؛ از این پس با واگذاری تصدیگریها وقت بیشتری برای نظارت وجود دارد.