شرکت گاز: حفاری مترو علت فاجعه شهران است / مترو: 25 متر زیر زمین بودیم، به ما ربطی ندارد

گروه اجتماعی - اهالی فلکه اول شهران که همانند سایر تهرانی ها در بیشتر مواقع اخبار مترو تهران را با محتوای افتتاح ایستگاه ها و تعداد خطوط در دست احداث مطالعه می کردند ساعت 4 و 30 دقیقه 28 خرداد با صدای انفجار مهیبی مواجه شده  که با انتشار اخبار متوجه واقعیت موضوع شدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی افکار نیوز ، سامانه 125 آتش نشانی در ابتدا تنها از مهار شدن این آتش در ساعت6 و 20 دقیقه صبح خبر داد و اعلام کرد این انفجار و آتش سوزی ناشی انفجار لوله گاز در فلکه اول شهران است.

جلال ملکی سخنگوی سازمان اتش نشانی شهر تهران در این رابطه به رسانه ها عنوان کرد: ارتفاع بیش از 50 متر زبانه می کشید. آتش نشانان با تقسیم شدن به چند گروه همزمان عملیات اطفای حریق و ایمن سازی را آغاز کردند، یک گروه از آتش نشانان با مراجعه به ساختمان های مجاور از ساکنان خواستند تا محل را ترک کنند و در مجموع حدود 10 ساختمان در مجاورت محل انفجار تخلیه شد اما این به معنای آن نیست که تمام ساختمان ها دچار حریق شدند بلکه برای ایمن سازی و پیشگیری از حوادث احتمالی بعدی این اقدام انجام شد.

به گفته حسن عباسی سخنگوی اورژانس تهران 7 دقیقه پس از وقاع حادثه اورژانس نیز در جریان این موضوع قرار گرفته و با انتشار خبر اکیپ های امدادی و انتظامی به منظور قطع  گاز، تخلیه ساختمان های مجاور و مقابله با گسترش ابعاد حادثه در محل مستقر شدند.

وی در این رابطه اظهار کرد: ٢١ نیروی عملیاتی در قالب شش تیم جهت خدمت‌رسانی به محل حادثه اعزام شدند و دو تیم آنست منطقه ٢٢ و شهریار نیز در آماده‌باش قرار گرفتند.

هلال احمر نیز به کمک آتش نشانی شتافت و اکیپ عملیاتی خود را شامل 21 نفر از نیروهای امداد و نجات را در محل حادثه مستقر کرد.

به گفته مقامات مسئول آتش‌نشانی در ابتدای امر دو حلقه امنیتی تشکیل داد و با همکاری هلال احمر، نیروهای مردمی و داوطلب، ساکنان خانه‌های اطراف محل حادثه، تخلیه شدند.

اما پس از بسته شدن لوله‌های اصلی گاز و نیز  تخلیه گاز از لوله‌ها، امکان نشست زمین وجود داشت که با حضور شهرداری و آتش‌نشانی، آن محدوده طبقه‌بندی شد و اقدامات لازم در این زمینه نیز انجام شد.

 

 

محدودیت ترافیکی به دلیل ایجاد گودال عظیم در کوهسار

 

با وقع این حادثه راهور نیز وارد عمل شد و با توجه به گودال عظیمی که در خیابان اصلی کوهسار ایجاد شده بود محدودیت های ترافیکی را اعمال کرد.

سرهنگ حسن عابدی با بیان این مطلب محدودیت های ترافیکی را حداقل تا دو سه روز آینده لازم دانست و به رسانه ها گفت: شهروندان از ترددهای غیر ضروری در این محدوده و محورهای منتهی به امام زاده داوود و کوهسار خودداری کنند.همچنین ممنوعیت های تردد از میدان شهران به سمت غرب و شمال اعمال شده است.

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مورد جزییات محدودیت ترافیکی اعمال شده در این محدوده و نیز مسیرهای جایگزین عنوان کرد: بر این اساس از میدان شهران به سمت غرب، خیابان کوهسار از بزرگراه آبشناسان به سمت شمال و خیابان او پی جی به سمت جنوب مسدود هستند و رانندگانی که قصد عبور به سمت شمال و جنوب کوهسار را دارند می‌توانند از مسیرهای آبشناسان شرق و خیابان عباسی و همچنین خیابان عباسی به سمت شرق و میدان شهران به سمت جنوب تردد کنند.

عابدی از احتمال بسته شدن پارک جنگلی کوهسار یا انسداد موقتی مسیرهای دسترسی به آن در صورت سنگین شدن بار ترافیکی به صورت موقت سخن گفت.

 

اما با وقوع این حادثه آب، برق و طبیعتا گاز در محدوده شهران قطع شد و شهروندان را با مشکل مواجه کرد.

سخنگوی شرکت گاز تهران در این رابطه اعلام کرد: در حال ترمیم لوله ها هستیم و گاز حدود 10 هزار مشترک در منطقه شهران، کوهسار، کن و سولقان تا فردا شب قطع خواهد بود.لذا به منظور سرعت بخشیدن به اقدامات شرکت گاز شهروندان شیر گاز خود را ببندند.

اما فرماندار تهران در مورد وضعیت آب و برق به اهالی شهران اینگونه توضیح می دهد: با پرشدن گودال ایجاد شده تا پیش از ساعت 17 آب منطقه وصل شد و برق نیز تا ساعات پایانی روز در اختیار شهروندان این محدوده قرار خواهد گرفت.

 

 

تخلیه آب تونل لازمه راه دسترسی به کارگر و راننده لودر

 

فرهادی تا ظهر روز حادثه از وجود 5 مصدوم اطلاع می دهد و هیچ خبری مبنی بر تایید کشته شدن شخص یا اشخاصی در این حادثه به رسانه ها اعلام نمی کند اما  رسانه ها سخن از احتمال کشته شدن دو نفر در این حادثه می گویند.

سرپرست معاونت امداد و نجات هلال احمر استان تهران در این رابطه عنوان می کند: یک نفر راننده لودر و همچنین یک نفر کارگر زیر آوار ماندند و نیروهای سازمان آتش‌نشانی در حال تلاش برای بیرون آوردن آنها از میان آوار هستند.

به گفته رییس کمیته عمران شورای شهر تهران عمق آبی که در تونل مترو وارد شده 3 متر است و جستجوها برای یافتن این دو کارگر با قایق موتوری در حال انجام است.لذا برای دسترسی به محل حادثه باید سریع تر آب تونل مترو تخلیه شود.

 

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران  :حفاری مترو علت وقوع حادثه است

 

با انجام این اقدامات و اطمینان از ثابت شدن شرایط اظهار نظرها در مورد دلیل اصلی انفجار آغاز شد. در ابتدا مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران درباره حادثه انفجار خط لوله گاز اینچنین اظهار نظر کرد: بر اثر حفاری مترو و نشست زمین، حفره‌ای در ابعاد 20 متر در 20 متر ایجاد شد که منجر به شکست خط لوله 8 اینچ تغذیه گاز و قطع کابل برق عبوری از این محدوده و در نتیجه انفجار و آتش سوزی شده است.همچنین بر اثر پارگی و اتصال کابل برق و شکست خط لوله، گاز مشتعل شده است.

 

معاون حمل و نقل شهرداری تهران : 25 متر زیر زمین بودیم؛ به ساخت مترو ارتباطی ندارد

 

اما سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران با تاکید بر این که این انفجار ارتباطی با حفاری مترو نداشته است دلیل این حادثه را اینچنین عنوان می کند: مترو در 25 متری سطح زمین در حال ساخت بوده. این اتفاق به احتمال زیاد به علت فشار جانبی و جرقه های ناشی از کابل برق رخ داده است.

وی در توضیح این مطلب عنوان می کند: نشتی گاز به لایه زیر خاک راه یافته و جرقه ناشی از قطع شدن سیم های زیر لوله باعث رخداد این انفجار شده است. در نهایت آتش در دو دامنه متصاعد می شود؛ به گونه ای که علاوه بر اینکه به تونل در دست ساخت مترو نفوذ می کند، آسفالت را شکافته و به سطح زمین می رسد و یک ساختمان اداری خالی از سکنه دچار حریق شده و به پنج ساختمان مسکونی و ادارای خسارات جزئی می شود.

 

 

ابوالفضل قناعتی: اداره گاز تعلل کرد

اما ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران در هر صورت اداره گاز را در این حادثه مقصر می داند و سخن از تعلل این اداره می گوید: متاسفانه اداره گاز شهر تهران در زمان وقوع این حادثه کوتاهی کرده است و 45 دقیقه پس از شکستگی لوله، آب منطقه قطع می شود در حالیکه باید اداره گاز زودتر از اینها وارد عمل شده و با بستن گاز این منطقه مانع بروز حوادث بعدی می شده است اما این مهم محقق نشده و شاهد سرایت آتش بوده ایم.

 

 

اقبال شاکری: مشاهده فوران و ریزش آب چند ساعت پیش از حادثه

 

اما آخرین اظهار نظر در این رابطه را می توان از زبان اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران خواند که گفته های خود را پس از بازدید میدانی از محل حادثه عنوان کر ده است: این آتش ابتدا وارد تونل مترو شده و پس از آن آسفالت را شکافته و به سطح زمین آمده است.حتی از آنجایی که لاینینگ مترو انجام شده بود حدود 500 الی 600 متر از سیستم برق تونل مترو دچار سوختگی شده است.

 وی عنوان می کند: محلی که انفجار در آن رخ داده است از محل مترو فاصله دارد اما باید بررسی‌های لازم صورت گیرد تا علت حادثه مشخص شود. هرچند آثار ریزش آب در محل حادثه دیده شده است و حتی اهالی و کارگران مترو به دادستان عنوان کردند که چندین ساعت قبل از حادثه فوران و ریزش آب را مشاهده کرده‌اند اما باید اطلاعات جمع‌بندی شود.

یک شهروند:نمی دانستیم ابعاد حادثه بزرگ است

یکی از ساکنان شهران نیز در مورد این حادثه عنوان می کند پس از اذان صبح بود که با صدای انفجار مهیبی به سمت بالکن منزل دویدیم و با زبانه های آتش در تاریکی مواجه شدیم. در آن زمان با وجود صدای مهیب انفجار دقیقا نمی دانستیم چه اتفاقی رخ داده است و حتی شروع به گرفتن فیلم و عکس با موبایل های خود کردیم. اما با روشن شدن هوا متوجه این انفجار شدیم. با بروز این حادثه تلفن منازل، موبایل ها، عابر بانک ها، دستگاه های پوز در مغازه ها و گاز قطع شد.

این زن خانه دار عنوان می کند: تا پس از اذان مغرب و افطار موبایل ها وصل شد اما تلفن منزل همچنان قطع است، دوستان و آشنایان نگران شده بودند و امکان دسترسی به ما را نداشتند. حتی چند نفر از اقوام به دلیل نگرانی به سمت منزل ما حرکت کردند که با انسداد مسیرها مواجه شدند. تا این لحظه نیز تمام مغازه ها در پشت شیشه خود کاغذی نصب کرده و نوشته اند دستگاه پوز نداریم وجه نقد به همراه داشته باشید. اکنون نیز در حال عزیمت به منزل اقوام هستیم تا جریان زندگی به روال طبیعی خود برگردد.

 

استقرار تانکر آب شرب و پذیرایی از روزه داران

 

در پایان روز شهرداری تانکر آب برای دسترسی شهروندان به آب شرب به محل اعزام کرد و امدادگران و نیروهای خدماتی نیز از شهروندان روزه دار پذیرایی کردند اما به گفته اقبال شاکری لازم است شرکت‌های آب،‌ گاز، مترو و مخابرات نقشه تاسیسات زیرساختی خود را فراهم کنند نه اینکه در مواقع بروز حادثه با روش‌های دستی و به دور از تکنولوژی بخواهند تاسیسات خود را پیدا کنند.

بدون شک به روز بودن نقشه تاسیسات زیرساختی هر شهر موضوع مهمی در حفظ ایمنی و نیز رسیدگی سریع در مواقع بحران است. امر ضروری که پایتخت با وجود حجم گسترده ساخت و سازها در حوزه بزرگراهی و مترو هنوز از پراکندگی و دقیق نبودن آن رنج می برد.

اما خطاب به مسئولان شهری باید پرسید آیا این موضوع همانند بسیاری از موضوعات دیکر با گذر زمان از یاد می رود و فراموش می کنیم این حادثه تنها به دلیل این که در وقت نماز کارگران و در ساعت کم ترددی از روز بوده است با فاجعه انسانی مواجعه نشد و تنها منجر به خسارت مالی شد؟ یا این که در تهیه نقشه دقیق تاسیسات زیر زمینی و رصد ایمنی این شهر بزرگ که البته امری زمان بر است همت می کنیم؟