بانک‌هایی که وام 10 میلیونی ازدواج پرداخت می‌کنند؟+ جدول

 براساس مصوبه مجلس در قانون بودجه 95 سقف وام ازدواج جوانان برای هر یک از زوجین از  3 به 10 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 4 ساله افزایش یافت. باشنیدن این خبر زوج‌های زیادی امیدوار شدند که بتوانند بخشی از هزینه زندگیشان را تامین کنند اما بسیاری از بانک‌ها بعد از منتشر شدن این خبر نسبت به پرداخت آن اظهار ناتوانی کردند و بر این اساس زوج‌های جوان چشم به راه نشسته اند تا ببینند سرانجام دریافت وام 10 میلیون تومانی چه خواهد شد.

 

محمدحسین میرمحمدی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بر اساس مصوبه قانونی بانک‌ها مکلف به پرداخت وام 10 میلیون تومانی هستند و در این میان معاون نظارت بانک مرکزی وظیفه دارد که بر این موضوع نظارت داشته تا بر اساس مصوبه مذکور بانک‌ها نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.

 

وی با اشاره به تاثیر افزایش وام ازدواج بر بهبود مشکلات زوج‌های جوان گفت: با توجه به شرایط موجود و وام‌های 3 میلیون تومانی می‌توان گفت که پرداخت وام 10 میلیون تومانی ازدواج می‌تواند در تشکیل زندگی جوانان و بهبود مشکلات آنها تاثیرگذار باشد.

 

میرمحمدی ادامه داد: با توجه به آنکه منابع بیشتری در این خصوص در دسترس نیست این امر در صورت تحقق می‌تواند گامی رو به جلو باشد چرا که بانک‌ها به دلایل متعددی تمایل به پرداخت این میزان وام را ندارند.

 

 

** ضرورت توجه بانک مرکزی به تامین منابع مالی بانک‌ها

 

 

گفتنی است که بخش قابل توجهی از مشکلات جوانان با استفاده از این وام‌ها می‌تواند مرتفع شود. همچنین محمد غفوری کارشناس بانک، گفت: افزایش وام ازدواج اقدام خوب و مناسبی است اما نباید فراموش کرد که نیاز به یکسری اقدامات اساسی دارد.

 

وی با بیان اینکه آیا دولت منابع خاصی را به بانک‌ها ابلاغ کرده یا اینکه بانک‌ها بایستی از عملکرد داخلی خود برای پرداخت این وام استفاده کنند گفت: تامین منابع افزایش وام ازدواج از جمله مسائل بسیار مهمی است که می‌بایست از سوی بانک مرکزی مورد توجه قرار گیرد چرا که آمارها بیانگر این هستند که قدرت وام‌دهی بانک‌ها در چند سال اخیر به شدت کاهش یافته است.

 

غفوری ادامه داد: با توجه به آنکه تامین منابع مالی و کمبود آن در بانک‌ها امری مهم به شمار می‌رود، لازم است که راهکاری روشن برای این امر در نظر گرفته شود.

 

کارشناس بانک با اشاره به آنکه ابلاغ و بخشنامه بانک مرکزی به چاپ پول منجر نمی‌شود بیان کرد: بانک مرکزی بایستی از روش‌های خاصی برای تجهیز منابع مالی بانکی استفاده نماید چرا که بانک‌ها به شدت به دنبال تامین منابع مالی هستند. اما به سبب افزایش نرخ تمام شده پول به سادگی نمی‌توان آنرا برای کشور تامین کرد و از این رو در چند سال اخیر بانک‌ها شرایط نامساعدی را در خصوص اعطای تسهیلات تجربه نموده‌اند.

 

**تسهیلات 10 میلیونی ازدواج رقم چشمگیری نیست

 

در این راستا فرامرزی کارشناس بانک ، بیان کرد: بطور یقین اینگونه تسهیلات می‌تواند برخی از مشکلات جوانان را حل نماید اما نباید فراموش کرد که اعطای اینگونه تسهیلات به نقدینگی بانک‌ها و سیاست پولی بانک مرکزی بستگی دارد.

 

وی افزود: گرچه تسهیلات 10 میلیون تومانی رقم چشمگیری نیست که بتواند ابزار تشویقی برای ازدواج جوانان باشد اما به هر حال لازم است که بانک مرکزی در اجرای این مصوبه و پرداخت آن از سوی بانک‌ها نظارت داشته باشند.

 

حال باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا پرداخت وام 10 میلیون تومانی ازدواج از سوی بانک‌ها صورت می‌گیرد یا خیر.

 

در همین راستا برای صحت و سقم پرداخت وام با برخی از شعب بانک ها تماس گرفته تا از این موضوع با خبر شود.

 

 

اسامی بانک‌ها

آیا وام ازدواج 10 میلیون تومانی پرداخت می‌کنید؟

بانک سپه

خیر

بانک ملت

بلی

بانک تجارت

بلی

بانک انصار

خیر

بانک سامان

خیر

بانک رفاه

خیر

بانک قوامین

-----

بانک قرض مهر الحسنه ایران

بلی

بانک ملی

بلی در صورت تاریخ ازدواج از 4.03.95 به بعد

بانک اقتصاد نوین

بلی

بانک پارسیان

خیر

بانک ایران زمین

خیر

بانک کشاورزی

خیر

بانک توسعه تعاون

بلی

بانک دی

بلی از مردادماه آغاز می شود

بانک حکمت ایرانیان

خیر

موسسه مالی و اعتباری عسکریه

خیر

بانک مسکن

بلی در صورت انتظار

بانک قرض الحسنه رسالت

خیر

پست بانک

خیر