به گزارش مهر، یک دستگاه اتوبوس ولوو ساعت ۳:۳۰ صبح جمعه اول مهرماه که متعلق به دانشگاه خاصی هم نبوده از پایانه مسافربری بیهقی و در قالب یک تور، عده ای از دانشجویان دختر و پسر را به قصد عزیمت به شمال همراه خود می برد اما در میان راه دچار سانحه می شود.

سرهنگ محمدرضا مهماندار - فرمانده پلیس راه کشور در گفتگو با مهر گفت: دانشجویانی که در سانحه واژگونی اتوبوس در مرزن آباد حضور داشتند از دانشگاه خاصی نبودند و در قالب یک تور قصد عزیمت به شمال را داشتند.

به گفته فرمانده پلیس راه کشور، راننده اتوبوس به این علت که با جاده شمال آشنا نبوده مدام از ترمزهای مکرر استفاده می کند لذا هنگامی که به پایین جاده کندوان - مازندران می رسد، ترمزهای اتوبوس به علت داغ کردن بیش از حد عمل نمی کند و در ساعت ۹ صبح در محور مرزن آباد - ولی آباد و در کیلومتر ۴۰ کنترل اتوبوس از دست راننده خارج و این اتوبوس سرپیچ به بغل واژگون می شود و بر اثر این حادثه یک نفر کشته و بر اساس اولین گزارشهای اورژانس کشور ۳۹ نفر مصدوم می شوند.

عدم آشنایی راننده اتوبوس با جاده شمال، از سوی پلیس به عنوان عامل بروز این سانحه عنوان شد. سرنشینان این اتوبوس دانشجو بودند و به اذعان رئیس پلیس راه کشور این اتوبوس در قالب یک " تور " از تهران به سمت شمال کشور در حال حرکت بوده است.

گروه حوزه و دانشگاه خبرگزاری مهر تابستان امسال با انتشار گزارشی از تبانی نانوشته دانشجویان و مسئولان تورهای مسافرتی برای برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی خبر داد و در این گزارش در صدد واکاوی یک خلأ در حوزه برگزاری اردوهای دانشجویی برآمد تا شاید مسئولان دانشگاهی با ساماندهی برگزاری اردوهای قانونمند و ایمن بتوانند از ضایعات فرهنگی و جانی که در مسیر تورهای بعضاً غیراستاندارد در کمین دانشجویان می نشینند، جلوگیری کنند.

هر چند این گزارش از سوی غلامرضا خواجه‌سروی - معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تأیید شد اما کماکان فضای دانشجویی در انتظار اقدامی عملی در راستای ساماندهی اردوهای دانشجویی به سر می برد.

غلامرضا خواجه سروی در گفتگو با خبرنگار مهر با تأیید برگزاری اردوهایی خارج از ضوابط اردوهای دانشجویی توسط برخی هدایت‌کنندگان تورها گفت: گزارش‌های رسمی که به دستمان رسیده است حاکیست اردوهایی به صورت خودسر تحت عنوان اردوی دانشجویی برگزار شده که اصلاً مربوط به محیط دانشگاه نبوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: در برخی دانشگاه‌ها که این اتفاقات می‌افتد خود اردو توسط مسئولان دانشگاه جدی گرفته نمی‌شود. اگر اردو را جدی گرفته و هدایت کنند، یقین داشته باشید که میزان این اتفاقات تنزل پیدا می‌کند و سطحش پائین می‌آید ولی جاهایی که خیلی در برابر اردویی که می‌شده به راحتی و غیر مختلط هم برگزار شود برنامه‌ریزی و توجه نشده است این اتفاقات هم افتاده است.

بر طبق گفته های معاون وزیر علوم، در صورتی که مدیران دانشگاهها نسبت به برگزاری اردوهای دانشجویی در چارچوب ضوابط مرسوم فعالانه عمل کنند دیگر دانشجویان به فکر مذاکره نانوشته با تورهایی که بعضاً شناسنامه ای هم ندارند نمی افتند.

گفتنی است، ممنوع شدن برگزاری اردوهای دانشجویی در کنار سهل انگاری دانشگاهها برای برگزاری ضابطه مند اردوهای دانشجویی، دست به دست هم داده و بازار تورها را بخصوص از سوی دانشجویانی که مشتاق اردو هستند داغ تر کرده است.

تردیدی نیست رعایت ضوابط امنیت سفر از نظر وسیله نقلیه، راننده، توقف های بین راه و ... که در شیوه نامه های اردوهای دانشجویی در نظر گرفته شده است و مسئولان اردوهای دانشجویی رسمی در چارچوب قواعد دانشگاهی موظف به اجرای آنها هستند، کمتر مدنظر تورهایی است که بعضاً فقط نقش تأمین اتوبوس و مدیریتی حداقلی در سفر را بازی می کنند.