به گزارش مهر، بر اساس آمار جمعآوری شده از دانشگاههای علوم پزشکی کشور، تعداد مبتلایان به HIV/AIDS در کشور تا اول تیر ۱۳۹۰ مجموعا ۲۳ هزار و ۱۲۵ نفر بوده است. در حالی که این آمار تا اول فروردین امسال ۲۲ هزار و ۷۲۷ نفر گزارش شده است.

دکتر عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به آمار مردان و زنان مبتلا به ایدز در کشور افزود: از مجموع ۳۹۸ مورد جدید ابتلا به ایدز، ۵/۹۱ درصد را مردان و ۵/۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. در حالی که در سه ماهه قبل از آن، ۷/۹۱ درصد مبتلایان مرد و ۳/۸ درصد آن زن بوده اند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، تا کنون ۴ هزار و ۳۱۱ نفر از مبتلایان به ایدز در کشور فوت کرده اند.

به گفته صداقت، ۵/۴۶ درصد از مبتلایان به HIV‌ در زمان ابتلا در گروه سنی ۳۴ - ۲۵ سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروههای سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: علل ابتلا به HIV‌ در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تا کنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف ‌کنندگان مواد(۸/۶۹ درصد)، رابطه جنسی(۱۰ درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی(۱/۱ درصد) و انتقال از مادر به کودک(۸/۰ درصد) بوده است و راه انتقال در ۳/۱۸ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

به گفته صداقت، در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال ۱۳۸۹ گزارش شده است، اعتیاد تزریقی ۴/۶۶ درصد، برقراری روابط جنسی ۱/۲۱ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۵/۲ را تشکیل داده است. در ۱۰ درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

این در حالی است که آمار مقایسه ای مربوط به سه ماهه قبل از آن نشان می دهد که اعتیاد تزریقی ۲/۶۶ درصد، برقراری روابط جنسی ۸/۲۰ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۷/۲ درصد را تشکیل داده است. در ۳/۱۰ درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده ‌های خونی گزارش نشده است.

بررسی آمار مقایسه ای نشان می دهد که موارد ابتلا به ایدز از طریق برقراری روابط جنسی از ۸/۲۰ درصد تا اول فروردین امسال، به ۱/۲۱ درصد تا اول تیر ۹۰ افزایش یافته است.

آنچه در آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت دیده نمی شود، تفکیک جنسیتی مبتلایان به ایدز از راههای جنسی است. در حالی که دهه آینده، دهه انتقال ایدز از طریق روابط جنسی خوانده شده و نوک پیکان آن به سوی مهمترین قشر جامعه جوانان و نوجوانان است.

دکتر مینو محرز، نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران عفونی کشور با بیان اینکه موارد جدید حاکی از ابتلا به ویروس اچ آی وی از طریق تماس جنسی محافظت نشده است، عنوان داشته که وقتی سن ازدواج بالا می رود و آمار طلاق هم رو به افزایش است به تبع تماس جنسی محافظت نشده افزایش یافته و در نتیجه شیوع موارد ابتلا به بیماری ایدز از طریق این شکل از تماسهای جنسی شدت می یابد.
Bookmark and Share