به گزارش ايسنا، اين يكي از عجيبترين نمايشهاي فناوري خوانش ذهن تاكنون است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی موفق شدند فعالیت مغز را با اندازه‌گیری جریان خون در قشر بینایی مغز رمزگشایی کرده و با استفاده از این اطلاعات به ساخت تصاویری از تفکرات آنها بپردازند.

دانشمندان سپس این اطلاعات را پس از تغذیه آنها از طریق رایانه و طی فرآیندی که دانشمندان آن را «پنجره‌ای به سوی فیلم‌های درون ذهن انسان» می‌خوانند به الگوهای بصری تبدیل کردند.

این فناوری در حال حاضر تنها می‌تواند فیلم‌های نمایش‌داده شده برای افراد مورد مطالعه را پیش از اسکن، شناسایی و بازسازی کند.

با این حال به گفته محققان، این دستاورد راه را برای تولید مجدد فیلم‌های درون سر افراد که هیچ کس قادر به دیدن آنها نیست، مانند رؤیاها و خاطرات هموار می‌کند.

جک گالانت، عصب‌شناس دانشگاه کالیفرنیا در برکلی به همراه محققان دیگر، فعالیت مغزی در بخش قشر بینایی افراد طی زمانی که آنها در حال مشاهده تصاویر سیاه و سفید بودند، پرداخته و سپس یک مدل محاسباتی ساختند که آنها را قادر به پیش‌بینی بسیار دقیق تصویری که فرد در حال مشاهده آن بود، می‌کرد.

به گفته این دانشمندان، در آزمایش اخیر آنها توانسته‌اند یک مشکل بسیار سخت‌تر را با رمزگشایی علائم مغزی تولید شده با تصاویر متحرک حل کنند.

در این آزمایش‌ها، داوطلبان به مشاهده دو فیلم کوتاه پرداختند در حالی که اسکنرهای ام‌آرآی برای اندازه‌گیری جریان خون در قشر بینایی مغز آنها که به پردازش اطلاعات بینایی می‌پردازد، مورد استفاده قرار گرفته بودند.

بر روی رایانه، مغز این افراد را به مکعب‌های کوچک سه‌بعدی تقسیم کردند که یک حالت تصویربرداری رایانه‌یی موسوم به پیکسل‌های حجمی است.

در انتهای این فرآیند محققان توانستند یک تصویر مات اما قابل شناسایی را از آنچه درون مغز این افراد می‌گذشت شناسایی کنند.

امید است که این فرآیند جالب‌توجه بتواند برای فهم ذهنیات افراد با مشکل ارتباط کلامی مانند قربانیان سکته و بیماران در حال کما مورد استفاده قرار بگیرد.

البته كارشناسان اذعان كردهاند كه اين فناوري به دههها زمان براي پيشرفت در سطح خوانش افكار و نيات افراد نياز دارد.