ایران روی خط زلزله!
مهدی زارع رییس پژوهشگاه لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران  گفت: عامل زلزله خیز بودن کره زمین حرارت درونی آن است متاسفانه ایران بر روی خط زلزله قرار گرفته و بررسی ها نشان می دهد که جنوب ایران و شمال البرز از مناطق پر خطر هستند.

 

وی با اشاره به گسل‌های ایران تصریح کرد: دامنه های جنوبی البرز مرکزی یعنی جایی که کلانشهر تهران در آن واقع شده طبق مستندات علمی زلزله خیز است و اینکه گفته می شود که زلزله های ایجاد شده ناشی از آزمایش ها یا حتی انفجارهای هسته ای است ، واقعیت ندارد چرا که تهران زلزله خیز بوده و خواهد بود.

 

رییس لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران عامل زلزله خیز بودن کره زمین را حرارت درونی آن ذکر کرد و بیان داشت: متاسفانه کشور ما در خط زلزله قرار گرفته و بررسی ها نشان می دهد که جنوب ایران و شمال البرز از مناطق پر خطر هستند به گونه ای که از هزار سال گذشته زلزله های تاریخی در این نواحی رخ داده است.  

 

وی بیان کرد: زلزله‌های مخرب و فاجعه آمیز چند دهه اخیر نشان داد که ایران کشوری زلزله خیز است و هیچ نقطه ای از آن از خطر زلزله در امان نیست.

 

زارع یادآور شد: در این رابطه باید به دو موضوع مهم در شهرها پرداخته شود که مورد نخست باید به مکان گزینی شهرها و شناخت گسل ها دقت بیشتری شود و دوم آنکه مقاوم سازی ساختمان ها با معیارهای علمی فراموش نشود.