کاهش طرح تعهدات خدمتی پزشکان تا پایان سال

محمدباقر لاریجانی، گفت: یکی از بحث‌های مهمی که در معاونت آموزشی پیگیری می‌شود محاسبات نیروی انسانی است به طوری که با مناطق مختلف کشور برآوردهای لازم انجام می‌شود تا نیازشان به نیروی انسانی را طراحی کنند، همچنین اجازه‌های لازم به دانشگاه‌ها داده می‌شود تا متناسب با نیازشان به تربیت نیروهای حد واسط اقدام کنند.

وی درمورد جداسازی بیمارستان‌های آموزشی از درمانی گفت: اکنون بیمارستان‌های کشور همه آموزشی نیستند و تعدادی از آنها در کنار خدمات درمانی رسالت آموزشی هم دارند. با این وجود بیمارستان‌های آموزشی را ارزیابی جدیدی کرده‌ایم و بزودی وضعیت آنها از نظر توانایی‌هایشان مشخص خواهیم کرد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: برخی بیمارستان‌ها هم وجود دارند که رسالت درمانی دارند و آموزشی نیستند هرچند که هر دو نوع بیمارستان تحت پوشش دانشگاه است و دانشگاه ها هم درمانی و هم آموزشی هستند ولی این بحثی است که وجود دارد و باید با ارزیابی دقیق درمورد آن تصمیم گرفت.

وی در پاسخ به اینکه بار مراجعات بالا در طرح تحول سلامت به بخش آموزش بیمارستان‌ها صدمه می‌زند گفت: ابتدای طرح ممکن است برخی نیازهای انباشته شده در درمان داشته باشیم و ممکن است به دلیل ایجاد تسهیلات بیشتر برخی از مردم رغبت بیشتری به مراجعه به بیمارستان داشته باشند اما می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب آن را مدیریت کرد.

لاریجانی همچنین در رابطه با کاهش طرح خدمت پزشکان گفت: به تدریج مسیر کوتاه کردن طرح خدمت را پیش می‌بریم و محاسبات مورد نیاز را انجام می‌دهیم و هدف‌مان این است که تا قبل از پایان سال برحسب نیازی که داریم این طرح را کاهش دهیم.

وی گفت: برای انجام این برنامه ابتدا باید تربیت نیروی انسانی را سازماندهی کنیم و تعهدات خدمتی را در رشته‌هایی که نیازمان کم است یا نیازمان کمتر شده تعدیل کنیم.