اژه‌ای: وزیر رفاه تذکر گرفته بود

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در نود و هشتمین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به بازدید اخیر مسئولان عالی قضایی با رهبر انقلاب گفت: کسب رضایت و اعتماد مردم از جمله مواردی است که ایشان علاوه بر سایر دستگاه ها به قوه قصاییه نیز اعلام می کنند. علاوه بر این به تاسیس حقوق بشر اسلامی نیز تاکید کردند تا در دنیا مطرح شود که اسلام چه ارزشهایی برای انسان و حقوق آنها دارد و چه کسی مدافع اصلی حقوق زن، کودک و به طور کل انسان است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: ستاد حقوق بشر  در مقام تصویب و نوشتن یک پیش نویس است تا اقدامات لازم در داخل وبیرون قوه قصاییه انجام شود.

اژه ای با اشاره به یکی دیگر از تاکیدات توصیه های رهبری به دستگاه قضا،اظهار داشت: قوه قضاییه باید صد درصد انقلابی باشد علاوه بر این ایشان در دو سال اخیر به مسئله سلامت قوه قضاییه تاکید کردند که امسال نیز در دستور کار قرار می گیرد.

محسنی اژه ای در ادامه و با توصیه به زندانیان و خانواده های آنان گفت: از فرصت فرهنگی که سازمان زندانها برای آنها فراهم کرده‌است استفاده کنند و اگر می توانند قرآن، حرفه یا زبانی بیاموزند. این مسائل و توانمندی ها در آزادی و یا کاهش کیفر تاثیرگذار است به طوری که یکی از زندانیان که حافظ قرآن شده بود در آستانه چوبه دار مشمول عفو شد.

وی افزود: در سال گذشته بیش از  ۱۵۹ هزار نفر در کلاسهای آموزش قرآن شرکت کردند. بیش از  ۲۰ هزار نفر هم مدرک آموختن حرفه کسب کردند.

اژه ای اظهار داشت: زندانیانی که شاکی خصوصی دارند نمی توانند مشمول عفو شوند و توصیه می کنم در این ماه رحمت تا جایی که مقدور است کسانی که می توانند از شکایات خود صرف نظر کرده و خانواده ای را از نگرانی نجات دهند. در سال ۹۴با تلاش شورهای حل اختلاف و مردم بیش از ۴هزار نفر از زندان آزاد شدند.

محسنی اژه ای در ادامه و در خصوص فیش های نامتعارف گفت: مجلس به طور جدی به دنبال این است که قوانین را شفاف کرده و یا قانونی تدوین کند تا این موضوع تکرار نشود و دولت موظف به اصلاح آیین نامه ها هست.

وی افزود: هر کسی که وجوه غیر حق گرفته‌است باید بازگرداند و بعد از گزارش دولت و دستگاه های نظارتی اعم از بازرسی اگر در حین دریافت و یا پرداخت این مبالغ جرم اتفاق افتاده باشد قوه قصاییه یا تعیین شعب به این تخلفات رسیدگی می کند.

سخنگوی دستگاه قضا خطاب به این افراد گفت: بهتر است خودشان اقدام به بازگرداندن بکنند و در حال حاضر هم تعداد محدودی، مبالغ را بازگردانده اند و تعدادی اعلام آمادگی کردند. هر ۵ عضو این صندوق کنار رفتند و پذیرش این مسئله به عهده هیات امنا بود که آنها نیز پذیرفتند. طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور، چهار نفر آنها یک میلیارد تومان بازگرداندند و  نفر پنجم نیز در مسافرت است و شماره حساب خواسته است.

وی افزود: بازرسی کل کشور در سالهای ۹۱ تا ۹۴ و در دو ماهه اخیر امسال گزارشی به دستگاهای مختلف داشتند که سازمان بازرسی طبق برنامه‌ها دستگاهها را برای بازرسی سالانه انتخاب و به میزان توان و نیرو بازرسی می کنند.

وی افزود: تنها در ۵۰مورد سازمان بازرسی کل، تذکرات و نامه هایی را داشته است به عنوان مثال در تاریخ ۱۳۹۳/۱۲/۱۰ به وزیر مربوطه در خصوص مدیرعامل بانک رفاه نامه ای را متذکر شدند. در تاریخ ۹۴/۴/۱۵ نامه ای به دولت ارسال می شود و به مسئولان ذیربط نسبت به پرداخت هایی که صورت گرفته است اعتراض و آنها را خلاف قانون می داند.