مشکلات خروج 2 میلیون زائر اربعین حسینی طی 20 روز و ورود آنها به کشور در 3 روز سبب شد تا جهت تسهیل امور و آسان شدن تردد زائران از مرز، تدارکی مانند راه‌اندازی سامانه سماح اندیشیده شود.

اکنون حمید محمدی، معاون امور حج و زیارت سازمان حج به برنامه زمان بندی کمیته ثبت نام و اعزام اربعین برای پذیرش زائران اشاره کرد و گفت: در این برنامه زمان بندی زمان ثبت نام زائران در سماح نیمه مرداد و شروع صدور ویزا اول شهریور ماه مشخص شده است که این اقدام نیازمند توافق بر سر موضوع صدور ویزا است.

محسن نظافتی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت نیز در خصوص توسعه سامانه سماح توضیح داد: امسال در سامانه سماح فقط بحث مدیریت اطلاعات مطرح نیست بلکه 16 توانمندی جدی از جمله اطلاعات ناوگان عمومی، مواکب، منابع انسانی و داوطلب، اشیاء و افراد گمشده و پیدا شده، اخبار و اطلاعیه‌ها، مدارک مفقودی، محل‌های اقامت و اسکان، آمبولانس‌ها، تجهیزات خدمات رسانی و مراکز درمانی و ... در این سامانه لحاظ شده است.

وی در سخنانش در خصوص روند صدور ویزای زائران گفت: در این خصوص باید هزینه صدور ویزا، چگونگی صدور ویزای انفرادی و گروهی، ایجاد دفاتر موقت کنسولگری‌ها برای تسهیل و تسریع در روند صدور ویزا، میزان اعتبار زمانی ویزا و ... مشخص گردد.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در سخنانش بیمه زائران اربعین نیز بیان کرد: با توجه به اینکه اطلاع رسانی در خصوص پذیرش زائران اربعین از اول مرداد ماه آغاز می‌شود، تا آن زمان باید شرایط بیمه زائران نیز معلوم گردد.