محمدجواد فاطمی با اشاره به دیدار اعضای هیات موسس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در این دیدار یکی از راه‌ها برای ترسیم دورنمایی بهتر در جهت رسیدگی به بیماران سوختگی استفاده از تجربیات متخصصان و انجمن‌های مرتبط عنوان شد تا این تجربیات پس از بحث و بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان سیاست کلی و سند بالادستی تصویب شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس انجمن در نظر دارد، از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظرات و تجربیات خود را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته با بیان اینکه حداقل آمار ایران در سوختگی، هشت برابر متوسط جهانی است، گفت: سالانه 200 هزار نفر در کشور می‌‌سوزند که 30 هزار نفر در بیمارستان‌ها، بستری می‌شوند و سه هزار نفر بر اثر سوختگی در سال می‌میرند که به طور متوسط هر روز 10 نفر چنین مرگی دارند.

فاطمی درباره درمان سوختگی و جایگاه ایران نیز یادآور شد: متأسفانه در زمینه درمان حدود 40 سال عقب هستیم و میزان مرگ و میر ما در ایران معادل سال‌های 1970 تا 1975 در کشورهای توسعه یافته است.

وی ادامه داد: همچنین پرستاران تمایلی به کار کردن در بیمارستان‌های سوختگی ندارند. هر یک درصد سوختگی به دو تا پنج میلیون تومان هزینه احتیاج دارد و این یعنی اغلب بیماران، بیش از 50 میلیون تومان هزینه می‌کنند و متأسفانه بیشتر این طبقه کم درآمد کشورند که به این مصیبت گرفتار می‌شوند و قدرت تأمین هزینه معالجه را نیز ندارند.

فاطمی غیر استاندار بودن لوازم پخت‌وپز، عدم وجود سیستم اطفا‌ء حریق در مکان‌های مسکونی، تجاری، اداری را از علل سوختگی در کشور برشمرد و افزود: متأسفانه بیشتر سوختگی‌ها نصیب قشر فقیر و ضعیف جامعه می‌شود، چون آنها توانایی لازم برای استاندارد کردن وسایل منزل، وسایل پخت و پز و سیستم‌های گرمایشی خود را ندارند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته خاطرنشان کرد: سوختگی یک مشکل ملی است و فقط حل آن‌، پیشگیری است و سازمانها و وزارتخانه‌های زیادی مانند سازمان ملی استاندارد، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نیرو و نیز شهرداری‌ها در این زمینه نقش اساسی دارند، همچنین آموزش و پرورش و صدا و سیما می‌توانند در آموزش همگانی در خصوص پیشگیری از آن نقش اساسی داشته باشند.