آتشی که تا آخر سوخت، سوزاند و خود باید خاموش شود

گروه اجتماعی- روز چهارشنبه گذشته عقربه های ساعت وقتی روی 17:30 رفت، شعله های آتش مخازن پالایشگاه پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر را فرا گرفت.

به گزارش افکارنیوز، آتشی که همچنان ادامه دارد و جالب است که به گفته مسئولین این آتش زمانی خاموش می شود که کلیه مواد مخازن بسوزد.

«آتشی که باید تا آخر بسوزد، بسوزاند، و خود خاموش شود».

این عبارتی است که بعد از وقوع حادثه پالایشگاه مذکور یاد گرفتیم. یاد گرفتنی که حکایت از هزاران درد دارد.

درد بی تدبیری مسئولین از وقوع و پیشگیری حادثه، درد نداشتن تجهیزات لازم در پالایشگاه به این بزرگی، درد نداشتن تخصص لازم برای کنترل و مهار آتش سوزی، درد هد رفتن بیت المال و  سوختن آتش.

انتظار مردم از مسئولین پالایشگاه بخصوص وزارت نفت و شخص وزیر این بود که با تدابیر لازم در همان ساعت اولیه در پی کنترل و مهار آتش برایند و خبر خوش به مردم اعلام کنند اما در کمال تعجب بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرد که «عملیات ضربتی خاموش کردن آتش موفقیت آمیز نبوده  و طبق اعلام تیم عملیات، حدود ۱۰ تا ۱۵ ساعت زمان می برد تا محتوای مواد سوختی درون مخزن بسوزد و به پایان برسد. باید تا پایان سوختن مواد مخزن صبر کرد».

این اظهارات وزیر نشان می دهد که بعد از وقوع آتش، هیچ اقدامی از سوی آقایان برای خاموش کردن آن فایده نداشت و باید دست رو دست گذاشت تا این آتش هر چه خواسته بسوزاند و هر خسارتی خواسته به بار آورد حداقل در همان مخازن آتش گرفته.

اما مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در اظهاراتی تعجب برانگیز گفت: این یک تصمیم جمعی بود که بگذاریم مواد بسوزد.

بر اساس اعلام مسئولین امر، آتش ابتدا از مخزن C پالایشگاه شروع شد. بعد به مخزن A   سرایت کرد و در نهای به برج هشت هزار و یک رسید. برجی که 122 متر طول دارد و بلندترین برج خاورمیانه در صنعت پتروشیمی است.

هر کدام از این مخازن 25 هزار تن ظرفیت داشتند که در هنگام وقوع اتش مواد نفتا داخل آنها بود.

اما در پی این حادثه مخزن  پتروشیمی متلاشی شد و خسارات زیادی به پالایشگاه وارد شد.

مسئولین می گویند آتش باید تا ظهر روز شنبه ادامه داشته باشد تا کلیه مواد بسوزد و بعد خاموش شود.

سوال از این آقایان این است که چرا این آتش در همان دقایق اولیه مهار نشد؟

چرا در حین گسترده شدن آتش اقدامات بازدارنده انجام نشد؟.

چرا مسئولین باید دست روی دست بگذارند تا کلیه مواد سوختنی در آتش بسوزد و بعد خود آتش خاموش شود و بعد آقایان بگویند آتش مهار و کنترل شد؟.

میزان خسارات به بارآمده چقدر است؟ .

چه کسی مسئول این حادثه است؟ .

آیا فردی مسئولیت این آتش سوزی را بر عهده می گیرد و از مردم بابت هدر دادن بیت المال عذرخواهی می کند؟.