میزان افزایش قیمت دارو پایین تر از نرخ تورم سالیانه

رسول دیناروند در خصوص بازار دارویی کشور و میزان افزایش قیمت دارو گفت: ما 6 هزار قلم دارو داریم که قیمت این تعداد را باید با هم ارزیابی کرد بدین ترتیب در سال 94 میزان افزایش قیمت داروها زیر تورم بوده است.

وی یادآور شد: سال گذشته میزان تورم سالیانه حدود 12 درصد بوده ولی افزایش قیمت دارو به طور میانگین حدود 11 درصد بوده است. 

رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان ساخت: در سال 95 قطعا تورم دارویی زیر تورم کل کشوری خواهد بود و برآورد این است که تورم در پایان سال قطعا یک رقمی خواهد شد و در مورد دارو هم همین اتفاق خواهد افتاد. 

دیناروند اضافه کرد: ممکن است از این 6 هزار قلم دارو 20 تا 30 درصد افزایش قیمت پیدا کرد ولی دارویی هم 50 درصد کاهش قیمت داشته باشد.

وی با بیان اینکه سرجمع قیمت داروها روند کاهشی بوده اظهار داشت: داروهای وارداتی در سال 93، 94 کاهشی بوده و در سال 95 هم کاهشی خواهد بود اما داروهای تولید داخل را به هیچ عنوان نمی توان جلوی افزایش قیمتش را گرفت چرا که قیمت پایه این داروها بالاست و به شدت وابسته به عوامل اقتصادی تولید هستند.

در ادامه این بحث ثابتی متصدی یکی از داروخانه های کشور هم درباره اوضاع بازار دارویی کشور گفت: تقریبا 50 قلم دارو حدود 10 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته است.

دیناروند در ادامه  با اشاره به این که شاهد افزایش ده درصدی در قیمت شیر خشک هستیم گفت: شیر خشک جزء دارو محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به حمایت از تولیدات داخلی ادامه داد: در صورتی که دارویی زیانده باشد باید در صدد اصلاح قیمت برآییم لذا جلوی افزایش قیمت بی رویه را گرفته ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که در کل داروها در سال 94 کمترین افزایش قیمت را داشته ایم بیان کرد: روال سخت گیرانه ای برای کنترل دارو در نظر گرفته شده است.

دیناروند با اشاره به این که عمدتاً در داروهای ارزان قیمت افزایش را شاهدیم اظهار داشت: در داروهای وارداتی شاهد کاهش قیمت هستیم این در حالی است که باید اذعان داشت که دارو تنها کالایی است که در سراسر کشور با قیمت ثابت ارائه می شود و هیچ گونه گران فروشی در این حوزه اتفاق نخواهد افتاد.

وی با اشاره به این که تعداد بسیار کمی ممکن است تخلف کنند گفت: سیاست سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت بر حرکت متعادل است عنوان کرد: باید از مصرف کننده ، بیمه ها و مردم حمایت های لازم به عمل آید.

رئیس سازمان غذا و دارو  با اشاره به این که تولید نباید آسیب ببیند گفت: تولید کنندگان از ما راضی نیستند زیرا ما نمی توانیم توقعات آن ها را در مورد کنترل قیمت برآورده کنیم.

وی با بیان این که اگر بیش از حد سخت گیری کنیم کیفیت دچار آسیب می شود افزود: ما به صورت چراغ خاموش عمل نمی کنیم و لذا شفاف هستیم و از عملکردمان دفاع می کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که مردم از پس قیمت های تولید داخل برمی آیند گفت: قیمت ها متعادل، مطلوب و منطقی است

وی تاکید کرد: هزینه سرانه دارو در سال گذشته حدود 45 دلار بود این در حالی است که میانگین سرانه دنیا 110 دلار است.

رئیس سازمان غذا و دارو  با اشاره به این که پرداختی مردم بابت دارو در بیمارستان ها ده درصد و در سرپایی 30 درصد است اظهار داشت: گمرک و سازمان غذا و دارو در چارچوب سیاست های کلان دولت انجام وظیفه می کند و لذا سامانه برخط را تجربه می کنیم تا از قاچاق و تخلفات جلوگیری کنیم.

دیناروند با اشاره به این که این سامانه ها در ابتدای آغاز به کار خود هستند عنوان کرد: سامانه ها تا در عمل تجربه نشوند خطاهایشان پیدا نمی شود لذا سازمان غذا و دارو در گمرک در یک ماه اخیر دستخوش مسائلی پیرامون این سامانه بودند.

وی با اشاره به این که گمرک انبارهای بسته و باز دارد و ممکن است کالایی تحت فشار قرار بگیرد افزود: ممکن است تجهیزات پزشکی آسیب ببینند.

رئیس سازمان غذا و دارو  با اشاره به این که در حوزه سلامت قاچاق کم نیست گفت: یک و نیم کالای قاچاق در این حوزه داریم.

دیناروند با اشاره به این که نمی توانیم ساز و کارهای کشور را کنار بگذاریم گفت: فرآیندهای ترخیص باید در گمرک طی شود این در حالی است که سال گذشته یکی از وارد کننده ها 8 میلیارد تومان دارویش دچار خسارت شد و لذا اجازه ورود به بازار را پیدا نکرد.

وی با اشاره به این که باید فرآیندهای گمرکی شفاف شوند گفت: سامانه برخط دو سازمان فعال شده است به طوری که مراجعه مردم به سازمان غذا و دارو و گمرک به صورت حضوری قطع شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو دیناروند با اشاره به بدهی بیمه ها به بیمارستان ها گفت: متاسفانه بیمه ها به یبمارستان ها بدهی سنگینی دارند اما خوشبختانه تامین اجتماعی  و بیمه سلامت توانسته اند برای رفع این مشکل فرمولی را ارائه دهند