در هفته ای که گذشت حوزه حقوقی وقضایی هم همچون سایر حوزه ها اخباری از فیشهای نجومی داشت. در همین راستا رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با آخرین وضعیت پیگیری های قوه قضائیه در موضوع فیش های نجومی،گفت: در یکی از گزارشها که مربوط به بانک رفاه بود نامه ای مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۱۰ به وزیر اقتصاد و رفاه و رییس بانک مرکزی نسبت به انتصاب رییس بانک اعتراض اعلام شده‌است.

سراج که گویا به دنبال تطهیر عملکرد سازمان خود بود، گفت: در این زمینه به هشدار های سازمان توجهی نشد و دولت هزینه  انتصابات غلط را پرداخت کرد.

وی از بدهی خانواده مدیرعامل سابق بانک رفاه هم خبر داد و افزود: در این باره با رئیس‌جمهور نیز صحبت کرده و سؤال کردم که خانواده این آقا که ایشان تسهیلات برایشان در نظر گرفته چقدر بدهی دارند که اعلام شد ۱۷۰ میلیارد تومان بدهی دارند.

انتقاد از دولت و مجلس سابق 

سراج از برخی واکنشها درمورد عملکرد بازرسی گله های زیادی داشت که در پاسخ به اینکه چرا هشدار های  شما عملی نمی شود، گفت: بیش از دو سال است در ارتباط با فیش‌های حقوقی اقدام و هشدار داده‌ایم ولی متأسفانه به هشدارهای ما توجه لازم نشده است. 

واکنشهای سراج به همین جا ختم نشد و وی در رابطه با مصاحبه یکی از نمایندگان نیز گفت: گزارش‌های سازمان بازرسی در خصوص صندوق توسعه ملی به کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی نیز ارائه شده بود و حتی  به کمیسیونی که رئیس آن از سازمان بازرسی انتقاد کرده هم گزارش داده بودیم. من باید سؤال کنم که؛ چرا گزارش‌ها را مطالعه نکردند؟ همین کمیسیون که به من انتقاد می‌کند در خفا و بدون اطلاع من، به هیئت عامل و مدیرعامل صندوق می‌گویند که "هرکاری می‌کنید سازمان بازرسی کشف می‌کند".

وی به انتشار خبری مبنی بر وجود ۹۵۰ مدیر دزد و غارتگر اشاره کرد و گفت: می‌گویند ۹۵۰ مدیر دزد و غارتگر اختلاس کردند. آقایان ابتدا مطالعه کنند و آبروی افراد را بدون سند و مدرک نبرند. رئیس مجلس شورای اسلامی به دیوان محاسبات دستور داد حقوق تعدادی از مدیران را بررسی کنند. دیوان محسابات ۹۵۰ نفر از مدیران را انتخاب کرد و در ابتدا از این افراد خوداظهاری گرفت.

۷۰درصد مدیران گزینش شده حقوق ۲۰میلیونی می گیرند 

سراج گفت: این ۹۵۰ مدیر از سه میلیون تا بالای ۴۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند. بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادیم، ۷۰ درصد این مدیران تا ۲۰ میلیون تومان، ۲۷ درصد از ۲۰ تا ۳۰ میلیون و سه درصد نیز ۴۰ میلیون به بالا حقوق می‌گیرند. 

هشدارها و خط و نشان های بازرسی به متخلفان و به ویژه مدیران متخلف ادامه دارد به طوری که سراج در این زمینه می گوید: قوه قضائیه در میدان است تا کسانی را که خلاف قانون انجام داده و مرتکب جرم شده‌اند، مجازات کند. اگر بتوانیم جنبه کیفری به این موضوع بدهیم، حتما برخورد خواهیم کرد اما آخرین مرحله کیفری است. اگر دولت از ابزارهاش استفاده بکند، شاید به مرحله کیفری نرسد.

بررسی های قضایی در حوادث کرمانشاه و بوشهر

در هفته ای که گذشت دو حادثه یکی در بوشهر و دیگری در کرمانشاه خبر ساز شد. یک روز پس از وقوع آتش سوزی در  پتروشیمی بوعلی در ماهشهر، سازمان بازرسی کل به بررسی علت حادثه ورود کرد و از ۲۰تیر ماه،هیئت بازرسی این سازمان در محل حادثه مستقر شد.

حادثه تروریستی کرمانشاه یکی دیگر از حوادث این هفته بود که در بازدید  فلاحت پیشه نماینده مجلس به همراه فرماندار شهرستان دالاهو و تعدادی از مدیران استانی برای برگزاری یک جلسه مردمی عازم منطقه‌ای به نام «ریجاب"بودند رخ داد. 

بنا به گفته دادستان کل کشور عاملان حادثه که در مسیر گردنه‌ای وجود داشته این چند مسوول  به رگبار می‌بندند، هنوز مشخص نیستند. به جز یک خودروی سوخته که پلاک آن نیز جعلی بوده تا کنون سرنخ خاصی از حادثه وجود ندارد. 

وضعیت چهار پرونده قضایی،از جوانفکر تا متعرضان به سفارت عربستان

یکی از پرونده هایی که در دو ماه اخیر خبر ساز شده بود،پرونده شکایت دادستانی تهران از علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای رییس دولت دهم بود. در هفته ای که گذشت،قهرمان شجاعی وکیل مدافع جوانفکر در گفتگو با مهر از ثبت اعتراض به رای دادگاه خبر داد وگفت: جوانفکر با توجه به دفاعیاتی که داشته است به رای دادگاه مبنی بر تحمل حبس ۹۱روزاعتراض کرد. 

یکی دیگر از پرونده های قضایی که این هفته آخرین وضعیت آن پیگیری شد،پرونده قتل ستایش قریشی بود که سرپرست دادگاه های کیفری یک استان تهران در این خصوص گفت:یک جلسه تحقیقات مقدماتی برگزار و پرونده در مرحله ابلاغ تعیین وقت بعدی است تا سومین جلسه دادگاه نیز برگزار شود. 

محسن افتخاری همچنین در مورد وضعیت پرونده آزار و اذیت چند افغانی به یک توریست فرانسوی در تهران نیز گفت:جلسات دادگاه به اتمام رسید و حکم اعدام برای دو متهم صادر شده است. 

جزئیات برگزاری محاکمه متعرضان به سفارت نیز یکی دیگر از پرونده های خبر ساز این هفته بود، که رییس مجتمع قضایی کارکنان دولت در این رابطه گفت:قرار است به اتهامات ۲۱نفر از این افراد در تاریخ۲۸تیر ماه و در شعبه ۱۰۶۰دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی شود. 

دادستانی تهران:ارسال پیامک تهدید آمیز به خبرنگاران، کار ما نبود

جعفر دولت آبادی در هفته ای که گذشت در رابطه با شایعه ایجاد شده در مورد اینکه ارسال پیامک های تهدید آمیز به خبرنگاران مبنی بر قطع همکاری و ارتباط با بیگانگان و ارسال این پیامک به عنوان آخرین هشدار، کار دادستانی تهران بوده است  واکنش نشان داد و گفت:دادستانی پیامک ارسال نکرده است و این صحبت ها برای مخدوش کردن چهره قوه قصاییه است. 

جعفری دولت آبادی همچنین از آمادگی برای برخورد کیفری با متخلفان در موضوع فیشهای نجومی خبر داد و گفت: از مراجع و مسئولان نظارتی می‌خواهیم نسبت به اعلام جرایم صورت گرفته در این زمینه به دادستانی تهران اقدام نمایند تا متعاقباً اقدام لازم در جهت پیگرد کیفری افرادی که از طریق نامشروع، مبادرت به تحصیل مال نموده‌اند، صورت گیرد. 

خداحافظی احمد شهید

"احمد شهید تغییر می کند"خبری که معاون امور بین الملل قوه قضاییه در هفته داد همراه با ابهاماتی هم بود که پس از آن مشخص شد که گزارشگر ویژه حداقل تا دو ماه آینده در سمت خود باقی است.

  

غریب آبادی درخصوص علل این تصمیم گزارشگر بر کناره گیری از سمت فعلی خود گفت: احمد شهید در طول ۵ سال فعالیت خود به عنوان گزارشگر ویژه نتوانست خود را به عنوان یک شخصیت حرفه ای، مستقل و بی طرف معرفی کند. 

 وی از ارتقا شغلی احمد شهید خبر داد و گفت:  احمدشهید با این انتخاب جدید، می تواند تا ۶ سال دیگر در راس یکی از مسئولیت های حقوق بشری بین المللی بماند، درحالی که در شغل فعلی خود حداکثر تا یکسال دیگر امکان حضور داشت چرا که وی به عنوان گزارشگر ویژه موضوعی، آزادی عقیده و مذهب را خواهد گرفت که این موضوع محل تامل است.