شکست پیاده راه سازی در 17 شهریور شکست پیاده راه سازی در تمام شهر است/ حقوق صنفی کسبه دیده نشد

محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز  با اشاره به نظر برخی از اعضای شورای شهر تهران در مورد بازگرداندن کاربری پیاده راه 17 شهریور به حالت سواره، عنوان کرد: در این مورد همچنان دو نگاه متفاوت وجود دارد بدین معنی که برخی از اعضای شورای شهر معتقدند 17 شهریور قابلیت پیاده راه شدن را ندارد و برخی نیز نظر مخالف با این موضوع را دارند.

سالاری با تاکید بر این که کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر معتقد است که 17 شهریور قابلیت پیاده راه ماندن را دارد به برخی از ایراد های اجرایی این طرح اشاره و اظهار کرد:  این طرح پیوست جامع مطالعاتی در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی نداشته و آن بخشی از مطالعات که انجام شده نیز به صورت کامل  اجرا نشده است از جمله این که برای املاک تجاری و کسبه راه حل عملیاتی اندیشیده نشده است تا حقوق مکتسبه این افراد در جایی دیگر ارایه شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در واقع منافع صنفی کسبه 17 شهریور در این طرح دیده نشده است. یعنی این محدوده توسط شهرداری تنها به پیاده راه تبدیل شده است و هیچ اقدام دیگری که از ملزومات تبدیل یه مسیر سواره به پیاده راه است انجام نشده است.

معضل پارکینگ واحدهای مسکونی در 17 شهریور

وی با اشاره به این که برخی از املاک در این نقطه از شهر همجوار با خیابان 17 شهریور هستند و به همین دلیل امکان تردد خوردوی شخصی خود را ندارند، گفت: اما به این نکته نیز توجه نشده است که واحدهای مسکونی با معضل کمبود پارکینگ های طبقاتی باید  به چه صورت کنار بیایند. حتی در صورت تخریب و نوسازی نیز برای تامین پارکینگ نمی توانند از حقوق مکتسبه طرح تفصیلی استفاده کنند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که شهرداری تهران پیش از اجرای این طرح باید نسبت به تامین تعدادی پارکینگ طبقاتی در محدوده 17 شهریور اقدام می کرد، خاطرنشان کرد: در این صورت سکنه 17 شهریور می توانستند از حقوق مکتسبه طرح تفصیلی نیز استفاده کنند.

وی با تاکید بر این  که مجموعه ای از ایرادهایی اینچنینی در حوزه فرهنگی و اجتماعی اجرای طرح پیاده راه 17 شهوریور منجر به شکست آن شد، گفت: هر چند در حال حاضرر نیز برخی از سکنه از اجرای این طرح راضی هستند و مهم ترین معترضین به این طرح کسبه ای هستند که معاش آنها با مشکل مواجه شده است.

سالاری با بیان این که شهرداری برخی از واحدهای تجاری  در خاوران را به برخی از کسبه معترض 17 شهریور اختصاص داده است، عنوان کرد:لذا برخی از این افراد نیز رضایت نسبی شان حاصل شده است.

این عضو  شورای شهر با تاکید بر این که  در اصول شهرسازی غلبه پیاده بر سواره است، تاکید کرد: در صورت شکست نهایی این طرح و بازگردان آن به حالت سواره پیاده راه سازی در سایر نقاط تهران که از ضرورت های شهرسازی روز در دنیا است با شکست مواجه خواهد شد. اما قطعا تا پیش از پایان عمر این دوره مدیریت شهری مشکلات مربوط به پیاده راه 17 شهریور برطرف خواهد شد.