تخلفات ساختمانی یک رویه رایج شده است/ قانون ماده 100 اشتباه است

گروه اجتماعی- محسن پیرهادی عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری افکارنیوز با تاکید بر افزایش هزینه تخلفات ساختمانی اظهار کرد: در حال حال حاضر برای برخورد با تخلفات ساختمانی، شهرداری ها در کمیسیونی به نام کمیسیون ماده 100 رسیدگی های لازم  را انجام می دهند .

 

وی ادامه داد: با وجود احترامی که برای قانون قائل هستیم اما ماده 100 قانونی اشتباه است. نمی توان به ساختمانی مجوز داد و بگوییم مالک دست به تخلف بزند و سپس با ارایه پول موضوع مرتفع شود.

 

پیرهادی با بیان این که در حال حاضر این رویه در ارتباط با تخلفات ساختمانی رایج است ، گفت: زمانی که شهرداری برای ساخت یک ساختمان مجوزی را صادر می کند باید پایبند به آن مجوز باشد و زمان صدور مجوز و پایان کار ارتباط منطقی ای داشته باشد.

عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر برخی از پرونده ها با ورود به کمیسیون ماده 100 دربرابر تخلف خود جریمه ای را پرداخت کرده و بدین صورت پایان کار خود را دریافت می کنند.

تخلفات ساختمانی یک رویه رایج شده است

وی با تاکید با بیان این که حتی از دیدگاه اجتماعی تخلفات ساختمانی نه تنها قبیح نیست بلکه به یک رویه نیز تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: همچنین هزینه تخلفات ساختمانی در حال حاضر به گونه ای است که حتی با پرداخت جریمه مالک باز هم در تخلف خود برنده است و سود می کند.

وی با بیان این که نیاز به برگزاری جلسه های مشترک با دستگاه قضایی و نیز مجلس شورای اسلامی در مورد بسیاری از خلاء های کمیسیون ماده 100 است، اذعان کرد: در این کمیسیون بارها ما رای به اعاده به وضع سابق و قلع و قمع می دهیم اما دیوان عدالت اداری ناگهان رایی را صادر می کند که رای ماده 100 را به طور کل باطل می کند.

این عضو شورای شهر در پایان با تاکید بر این که سخت گیری معاونت معماری و شهرسازی در مناطق در قبال ساخت و سازها بیشتر شده است، عنوان کرد: در صورتی که شهروندان در مناطق شاهد تخلفات ساختمانی هستند باید با اطلاع رسانی به شورای شهر زمینه های جلوگیری از آن را فراهم کنند.