«حقوق بشر» دغدغه بسیاری از آدم‌های روی این زمین است. آدم‌هایی که در قالب نهادهای مدنی و رسمی به نحوی دنبال تحقق این مقوله هستند و هرازچندگاهی دور هم جمع می‌شوند و نگرانی‌هایشان درباره زیر پا گذاشتن حقوق انسان‌ها را به اشتراک می‌گذارند. یکی از بزرگترین همایش‌های حقوق بشریِ، گردهماییFSM  است که به عنوان بزرگترین گردهمایی جوامع مدنی، هرساله با حضور هزاران فعال حوزه اجتماعی و نهادهای مدنی برگزار می­‌شود.

متن دعوتنامه همایش

این همایش آگوست امسال در مونترال کانادا برگزار خواهد شد. فعالان حقوق بشر ایرانی هم به رسم هر ساله خود با دریافت دعوت‌نامه تصمیم بر شرکت در این همایش گرفتند؛ اما با موانعی روبه‌رو شدند. از آنجایی که کشور کانادا در ایران، کنسولگری ندارد، فعالان مدنی ایرانی مدارک خود را به کنسولگری آنکارا در ترکیه ارسال کردند؛ اما موفق به اخذ ویزا نشدند. کنسولگری کانادا به بهانه­ مشخص نبودن هدف سفر با وجود ارائه دعوتنامه از طرف همایش یا عدم استحکام خانواده در ایران برای افراد متاهل و دارای فرزند و یا مواردی که در بررسی پرونده مسافرت­های توریستی مورد ملاحظه قرار می گیرد مانند تمکن مالی و دارابودن اموال غیر منقول، از صدور روادید اجتناب کرد.

روادید دو تن از فعالان جامعه مدنی ایران که با آن موافقت نشده است.

این فعالان حقوق بشر ایرانی هم بیکار ننشسته و علاوه بر بیانیه، در نامه‌هایی به کمیته اجرایی همایش نسبت به این امر اعتراض کرده و درخواست کرده‌اند امکان حضور آنها در این همایش را تسهیل کنند:

«همانطور که می دانید فعالان جامعه مدنی ایران مانند سالهای پیش در تلاشند تا در همایش ۲۰۱۶ مونترال شرکت نموده  و دغدغه های فعالان جامعه مدنی ایران در رابطه با مسایل بین المللی را با سایر ملتهای جهان به اشتراک بگذارند.

ارسال دعوتنامه از طرف شما برای حضور ما نشان از توجه به حضور نمایندگانی از همه ملتها در این همایش جهانی است.

فعالان جامعه مدنی ایران که در سالهای قبل نیز در پورته الگره ، تونس،ساریوو و... حضور فعالی داشته اند برای شرکت در همایش مونترال با مشکلی به نام ویزا که علت آن عدم وجود سفارت کانادا در تهران است روبرو هستند.

علیرغم ارایه دعوتنامه کمیته و مدارک مورد نیاز به سفارت کانادا در آنکارا  و انگشت نگاری در استانبول ترکیه، متاسفانه کنسولگری کانادا به دلایلی مانند مشخص نبودن هدف سفر و یا مواردی که در ارتباط با حضور فعالان جامعه مدنی نیست و بیشتر مربوط به کسانی است که قصد مهاجرت و یا تفریح و یا سایر موارد را دارند با صدور ویزا مخالفت نموده است.

لازم است کمیته اجرایی همایش برای جلوگیری از برخوردهای احتمالاً سلیقه­ای و گزینشی اقدامات موثری را برای حضور سازمانهای غیردولتی ایرانی  در مونترال به عمل آورد تا اجتماع باشکوه نهادهای مدنی و فعالان این عرصه با نقصان عدم حضور ملتهای انقلابی روبرو نگردد.

جامعه مدنی ایران و سازمانهای غیردولتی ایرانی انتظار دارند برگزار کنندگان همایش با رایزنی با دولت کانادا زمینه­های حضور فعالین ایرانی را که به نمایندگی از جامعه مدنی ایران در این همایش و همایش های قبلی FSM در سالهای قبل شرکت داشته اند فراهم نماید و باتوجه به فرصت کم باقی مانده اقدامات عاجلی را به عمل آورند.

* مستندات: (۱- دعوتنامه ۲- فرمهای تنظیم شده برای اخذ ویزا۳- پاسخ داده شده سفارت)

 

                                                                              با تشکر

                                                                                                                                       جمعی از فعالان جامعه مدنی ایران»

دبیران این همایش هم در نامه‌ای به فعالان حقوق بشر ایرانی، نسبت به این قضیه اظهار تاسف کرده‌اند و ضمن اینکه اقدام دولت خود را سختگیرانه اعلام کردند، از دوستان ایرانی خود خواسته‌اند روی این خواسته خود پافشاری کنند و همچنین قول داده‌اند برای تسهیل صدور روادید اعضای ایرانی همایش، تلاش کنند؛ البته به نظر می‌رسد این نامه با توجه به نزدیک بودن زمان این همایش گرهی از کار فعالان حقوق بشر ایرانی باز نکند و به نوعی فقط یک تسلی برای آنها باشد!