جزئیاتی از پروژه‌های اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان

شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در نشست خبری پیرامون عملکرد این صندوق در جمع خبرنگاران با بیان اینکه معاونان صندوق ذخیره فرهنگیان حقوقشان زیر 7 میلیون تومان است، اظهار داشت: پروژه‌های صندوق که در حال اجراست شامل پروژه ترمینال نفتی است که در قشم وجود دارد و حدود 400 هکتار است و با کشور چین در این خصوص قرارداد بستیم تا 30 میلیون بشکه نفت و فرآورده آن بتواند در یک مخزن نگهداری شود که قطر آن برابر 140 متر است و تا به حال این در ایران اجرا نشده است؛ ضمن آنکه اسکله اختصاصی در آنجا ایجاد می‌شود تا تمام کشتی‌ها بتوانند در اسکله ما بارگیری کنند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه دو اسکله در شمال و جنوب در حال ایجاد است،‌ گفت: بیش از 550 میلیون دلار حجم سرمایه‌گذاری این پروژه است ضمن اینکه پروژه بعدی کیمیاپارس خاورمیانه است که در سال 1.5 میلیون تن متانول تولید می‌کند.

وی اضافه کرد: پروژه بعدی ما پتروشیمی کیان است که اگر این دو پروژه و ترمینال نفتی وارد چرخه سود شوند، سود پایدار صندوق ذخیره فرهنگیان بین هزار تا 1500 میلیارد تومان در سال است.

غندالی با اشاره به فعالیت‌های دیگر این صندوق یادآور شد: ایجاد پالایشگاه نفت در مریوان از جمله دیگر برنامه‌هاست که اگر انجام شود نفت عراق که برای پالایش می‌آید در آنجا انجام شده و پتروشیمی بیجار نیز در دستور کار است که زمین و مجوز آب و برق آن گرفته شده است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به پروژه‌های دیگر این صندوق خاطر نشان کرد: پروژه پتروشیمی آذربایجان در دست اجراست و نیروگاه‌های دیگری نیز اجرا می‌شود که دولت در این خصوص تضمین می‌کند برق تولیدی آن را بخرد که این نیازمند زمان است.

وی تأکید کرد: نگاه‌های ما بورسی شدن همه شرکت‌هاست تا دارایی‌ آنها به صورت لحظه‌ای مشخص باشد و در این صورت ما ترجیح می‌دهیم که دارایی اعضا به صورت سهم به آنها داده شود و بخشی قابل نقد شدن باشد و بخش دیگر هنگام فروش داده شود.

غندالی با اشاره به مشکلات بانک سرمایه متذکر شد: صندوق‌های ضروری آموزش و پرورش را ساماندهی می‌کنیم و آنها را تبدیل به بانک قرض‌الحسنه فرهنگیان می‌کنیم تا تسهیلاتی با نرخ 4 درصد در اختیار اعضاء قرار گیرد که اگر این موضوع محقق شود بسیار تأثیرگذار است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص انتصاب در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت:‌ قاسمی دارای تحصیلات رشته فنی و مکانیک است و در دوره دانشجویی خود در ماشین‌سازی اراک فعالیت می‌کرده است ضمن اینکه مدیرکل آموزش و پرورش این استان بوده و با توجه به اینکه مجموعه مدیران در ماشین‌سازی اراک از وی شناخت داشته‌اند در نتیجه درخواست شد که وی عضو هیأت مدیره آنجا باشد؛ وی پس از بررسی در کمیته انتصابات صندوق ذخیره فرهنگیان به عضویت هیأت مدیره ماشین‌سازی اراک در آمد ضمن اینکه وی سال‌ها مدیر بیمه دی در استان اراک بوده است و دو سه ماهی است عضو هیأت مدیره ماشین‌سازی اراک شده است.

وی با اشاره به فعالیت پالایشگاه در مریوان افزود: این پالایشگاه در حال ایجاد است و اعضای هیأت مدیره ماشین‌سازی اراک در آن فعالیت می‌کنند تا آنجا را راه‌اندازی کرده و بعد از تحویل، هیأت مدیره بعدی در آن فعالیت کند و این افراد هیچ حقوقی از آنجا دریافت نمی‌کنند.

غندالی با اشاره به شرکت بیمه شرف‌ایران خاطر نشان کرد: این شرکت کارگزاری بیمه ایران را انجام می‌داد ضمن اینکه زمانی که بنده آمدم بیمه معلم جزء سه بیمه زیان‌ده کشور بود که ما آن را از این حالت بیرون آوردیم؛ شرکت کارگزاری بیمه‌معلم بر عهده بیمه امید آسایش بود و قاسمی نیز عضو شرکت بیمه آسایش ایرانیان شد، اما هیچ حقوق و پاداشی دریافت نمی‌کند و تنها یک حقوق می‌‌گیرد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان دو بخش دارد،‌خاطر نشان کرد: یک بخش شرکتی است که نیروها در آن کاملاً تخصصی کار می‌کنند مانند شرکت پتروفرهنگ و بخشی دیگر در ستاد صندوق کار می‌کنند که وظیفه آنها هماهنگی بین اعضای صندوق و آموزش و پرورش و شرکت‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌تواند فردی در این مجموعه باشد که با آموزش و پرورش بیگانه است،‌گفت: ما ستاد صندوق ذخیره اعتقاد داریم باید افراد آموزش و پرورش و جامعه تعلیم و تربیت را خوب بشناسند و دلشان برای معلمان بسوزد و همه اعضای ستاد صندوق ذخیره از مدیران و معلمان آموزش و پرورش هستند.

غندالی در خصوص تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان خاطر نشان کرد: این حق مجلس است و هر وقت خواسته‌اند ما در کمیسیون آموزش مجلس حضور پیدا کرده‌ایم و کل اسناد این مجموعه را در اختیار آنها قرارداده‌ایم و هیچ نگرانی در این خصوص  نداریم، اما باید بدانیم یک مؤسسه اقتصادی در هنگام فعالیت نباید دچار تنش شود.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص گلایه فرهنگیان از عدم احساس خدمات صندوق ذخیره فرهنگیان در زندگی‌شان تصریح کرد: توقع از مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان باید بر اساس اساسنامه این صندوق باشد و بنده به عنوان مدیرعامل این صندوق موظف به اجرای این اساسنامه هستم. ضمن اینکه علت عدم برنامه‌ریزی بلندمدت، شرایط مدیریت این صندوق است و فرصتی به مدیرعامل برای برنامه‌ریزی نداده‌اند؛‌ البته بنده اعتقاد دارم سود این صندوق باید دو بخش باشد و بخشی از آن را معلمان هر قدر خواستند بردارند که این نیاز به نقدینگی دارد. ضمن اینکه ما کارهای رفاهی را نیز برای فرهنگیان شروع کرده‌ایم.

وی با اشاره به برنامه‌های رفاهی این صندوق افزود: 12 بیمارستان فعال شده است تا اعضای صندوق در آن بدون پرداخت فرانشیز درمان شوند که با 5 بیمارستان در تهران، تبریز، شیراز قرارداد بسته‌ایم و قرار است در مرکز هر استان نیز با یک بیمارستان قرارداد ببندیم تا هزینه‌های زیاد درمانی در آنها برای فرهنگیان صورت گیرد.

غندالی با تأکید بر اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از مؤسسات اقتصادی سالم و سلامت کشور در این 20 ساله بوده است،‌گفت:‌البته اشتباهاتی نیز داشته‌ایم ضمن اینکه ساختمان فعلی این صندوق 138 میلیارد تومان قیمت کارشناسی‌اش بوده است که قیمت مصوب هیأت مدیره برای خرید این ساختمان 132 میلیارد تومان است و ساختمان قبلی و شرکت‌های تابعه آن 250 میلیارد تومان قیمت دارد که هنوز فروخته نشده است. در نتیجه در نهایت ساختمان فعلی را 118 میلیارد تومان خریداری کرده‌ایم و اگر بخواهیم ساختمان قبلی را به فروش برسانیم حدود 130 میلیارد تومان برگشتی دارد که در حال بررسی آن برای فروش مناسب‌تر هستیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان یادآور شد: در این سه سال 80 هزار ماشین تحویل اعضای صندوق شده است که لیزینگ این ماشین‌ها با نرخ 15 درصد بوده است در حالی که نرخ سود لیزینگ بانک مرکزی 22 درصد است.

وی در خصوص دلایل اینکه ساختمان صندوق ذخیره فرهنگیان در مرکز شهر خریداری نشده است،‌گفت: در این خصوص فرقی وجود ندارد و به دلیل وجود مذاکراتی که با شرکت‌های خارجی انجام می‌شود تا ایجاد اعتبار در بازار سرمایه صورت گیرد لزوم چنین ساختمان‌هایی وجود دارد ضمن اینکه ارزش افزوده در این موضوع وجود دارد و ما قصد تجمیع ساختمان‌ها را داشتیم.

غندالی بیان داشت: نظر بنده به عنوان مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان این بوده است تا فعالیت‌های این صندوق از بی‌خبری خارج شود و در بین معلمان مطرح شود و اولین مأموریت بنده این بود که معلمان بدانند صندوق چه چیزی دارد؛‌البته نقص‌هایی در این خصوص وجود دارد و اولین کسی که قربانی می‌شود بنده هستم و انتظار دارم هرساله فرهنگیان ما را مؤاخذه کنند و باید آنها چنین احساسی را داشته باشند که در مدت این سه سال بالای 60 درصد در این خصوص موفقیت داشته‌ایم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گام بعدی فعالیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان را توسعه بلند‌مدت در این صندوق برشمرد و افزود: سومین گام تحقق ارزش افزوده در صورت‌وضعیت اعضای صندوق است که در معرفی صندوق حدود 60 درصد موفق بوده‌ایم.

وی یادآور شد: در مشخص کردن ارزش افزوده نیز منتظر نظر هیأت مدیره هستیم تا ببینیم چگونه آن را به اعضا پرداخت کنیم، ضمن اینکه تقریباً در سه گام مأموریتی خود به صورت تقریبی گام برداشته‌ایم.

غندالی در خصوص فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان برای فرزندان فرهنگی تصریح کرد: به شرکت‌های تابعه گفته‌ایم اگر گزینش نیرویی دارند اولویت با اعضای صندوق باشد؛‌ البته این نیازمند ساز و کار مشخصی است تا این موضوع را رصد کنیم. تا یک نیرو نیز خارج از مجموعه فرهنگیان جذب نشود.