روند افزایش اشتباهات پزشکی در ایران!

برای تقسیم پرونده ها بین پزشکی قانونی و نظام پزشکی حکم مشخصی وجود ندارد نیمی از پرونده ها به پزشکی قانونی و نیمی دیگر به نظام پزشکی ارجاع داده می شود، عمده پرونده های ارجاعی به نظام پزشکی شامل موارد جزئی تر هستند. می توان گفت ۹۵/۴۰ درصد از شکایت های قصور پزشکی به محکومیت منجر شده و مابقی با تبرئه پزشک پرونده بسته می شود. سال گذشته ۷۳۸۱ پرونده قصور پزشکی ارجاع داده شد که تنها ۴۳۵۸ مورد آن تبرئه شدند و ۳۰۲۳ مورد آن با محکوم شدن پزشک به همراه بود.

 

از این تعداد ۷۳۸۱ شکایت سال گذشته، ۱۰۹ مورد آن مربوط به گروه های غیر پزشکی است که تنها ۷۳ مورد محکوم و ۳۶ مورد تبرئه شدند. می توان به این نتیجه رسید که در سال گذشته روزانه حدود هشت مورد قصور پزشکی از سوی پزشک قانونی به تایید شده است.

افزایش شکایت و قصور پزشکی

بررسی آمار شکایت‌های ارائه‌شده نشان می‌دهد که از سال ۹۱ تا سال ۹۴ این روند همواره در حال افزایش بوده است، به طوری که تعداد شکایت‌ها و موارد محکومیت به ترتیب از ۴۷۱۴ مورد شکایت و ۲۰۵۱ مورد محکومیت در سال ۹۱ به ۵۱۴۸ مورد شکایت و ۲۲۲۳ مورد محکومیت در سال ۹۲، ۶۸۳۸ مورد شکایت و ۲۷۶۰ مورد محکومیت در سال ۹۳ و ۷۳۸۱ مورد شکایت و ۳۰۲۳ مورد محکومیت در سال ۹۴ رسیده است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که تعداد شکایت‌های ارجاعی به پزشکی قانونی در سال ۹۲ نسبت به ۹۱ افزایشی ۲۵/۸ درصدی، در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ افزایشی ۷/۲۴ درصدی و در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ افزایشی ۳۵/۷ درصدی داشته است.

سال ۹۴ پرونده های رسیدگی شده به اشتباهات و قصور پزشکی نشان می دهد: پرونده جراحی زنان و زایمان با ۹۴۳ مورد پرونده ارجاع داده شده درصدر شکایات قرار دارد. از این تعداد ۶۳۱ مورد با حکم تبرئه و ۳۱۲ مورد محکوم شده اند.

در پزشکی قانونی خطاهای پزشکی «ماما» جداگانه از جراحی زنان و زایمان رسیدگی می شود. براساس ثبت ۲۱۰ مورد شکایت تنها ۸۵ مورد به صدور محکومیت رسیده است.

پس از جراحی زنان و زایمان، جراحی عمومی، جراحی ارتوپدی، دندانپزشکی و پزشکی عمومی به ترتیب با ۶۳۱، ۶۰۴، ۵۴۲ و ۳۶۶ مورد شکایت در رتبه‌های بعدی قرار دارند که البته از مجموع این شکایات به ترتیب در ۲۹۷، ۱۷۸، ۳۰۷ و ۱۴۵ مورد حکم محکومیت صادر شده است.

 با این حال روماتولوژی با داشتن تنها ۵ مورد شکایت و تبرئه شدن همین ۵ مورد، کمترین شکایت و قصور پزشکی را به خود اختصاص داده است. بعد از روماتولوژی، تخصص هایی مثل داخلی کلیه، پزشکی قانونی، داروسازی، غدد به ترتیب ۶، ۸، ۹ مورد شکایت داشته اند. این ۹ مورد شکایت به ترتیب ۳،۲،۵ و سه مورد به محکوم شدن متخلفین انجامید.