سرمایه های شهر تمام شد اما هنوز ترافیک هست/ باید به زیرسطح برویم

گروه اجتماعی- محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری افکارنیوز با تاکید بر این که استفاده از فضاهای زیرسطح در شهرسازی امروز دنیا فرصتی برای کلانشهرها است، عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته شاهد این امر هستیم که حمل و نقل عمومی شامل ریل و خودرو از فضاهای زیرسطح برای تردد استفاده می کنند.

وی با بیان این که تهران از فضاهای زیرسطح در روند توسعه خود بهره ای نبرده است، گفت: در نتیجه چنین عملکردی امروز سواره بر پیاده در شهر تهران غلبه دارد و زمانی که وارد محلات و خیابان ها می شویم چیزی جز ماشین نمی بینیم این درحالیست که فضاهای زیرسطح می توانند علاوه بر تردد حمل و نقل عمومی در ایجاد معابر و پارکینگ ها نیز مورد استفاده قرار گیرند.

سالاری با اشاره به قیمت بالای زمین در شهری همانند تهران، اظهار کرد: شهرداری تهران برا ایجاد بسیاری از خدمات در این شهر ناچار به تامین هزینه بسیار زیاد جهت تملک است.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ممکن است نتوان در فضاهای زیرسطح فضای سبز ایجاد کرد اما بسیاری از خدمات فرهنگی، ورزشی، درمانی، آموزشی و نیز پارکینگ و محل تردد خودرو رو می تواند با هزینه ای بسیار کمتر در زیرسطح ایجاد کرد.

وی با بیان این که اساس شهر باید بر پیاده راه محوری باشد، گفت: دلیل اغتشاش امروزی در شهر تهران این است که همه سرمایه های شهر را در ایجاد شبکه معابر هزینه کردیم به امید این که بتوانیم معضل ترافیک شهر را حل کنیم اما بجای خانه ها خودروها در سطح شهر سربرآورده اند و دردی از ترافیک شهر تهران حل نشده است.لذا برای اداره تهران در آینده ناچاریم به زیرسطح برویم.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که برای هدایت مردم به یک رفتار در حوزه شهری باید در ابتدا بستر آن را فراهم کرد، گفت: مردم در حال حاضر در حال خفه شدن در واگن های مترو هستند. این امر بیانگر این است که در صورت توسعه فضاهای زیرسطح مردم از آن استقبال خواهند کرد اما هنوز این فضاها به اندازه مورد نیاز شهروندان توسعه نیافته است.

سالاری با بیان این که بسیاری از املاک و اراضی شهر تهران در دهه گذشته به فروش رفته است، اظهار کرد: لذا بهترین روش برای اداره شهر تهران در آینده استفاده از فضاهای زیرسطح برای تامین سرانه ها است.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران از لزوم توسعه فضاهای زیرسطح در برنامه پنجم توسعه شهرداری تهران سخن گفت و عنوان کرد: به طور مثال مواردی همانند ایستگاه های مترو و فضایی که برای آن در نظر گرفته می شود از جمله مواردی است که در برنامه توسعه به آن اشاره شده است.

وی با ابراز تاسف نسبت به این که شهرداری تهران با این وجود برنامه ای مدون با زمانبندی مشخص بدین منظور در دست ندارد، گفت: اما گزارش معاونت عمرانی شهرداری تهران بیانگر این است که رویکرد شهرداری تهران در این مورد بهبود یافته است.

سالاری در پایان خاطرنشان کرد:  با توجه به این که معاونت عمران در حوزه شبکه معابر دیگر اقدام خاصی ندارد به نظر می رسد به حوزه های نرم افزاری روی آورده است.

لیلی موسوی نسب