هدررفت «آب» در تهران غیرقابل تحمل است

گروه اجتماعی- بهمن شیخ عضو هیئت مشورتی موسسه تحقیقات ملی آب در آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به این که شهر تهران دارای موقعیت های ویژه و خوبی برای استفاده از پساب ها و بازیافت آب دارد، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر در پایتخت ایران آب به میزان بسیار زیادی هدر می رود و این از دید کارشناسی غیرقابل تحمل است.

وی با تاکید بر این که شرایط ایران و تهران از نظر حجم آب های در دسترس و خشکسالی بسیار ناپایدار است، گفت: به همین دلیل باید وضعیت حال حاضر اصلاح شود.

شیخ ادامه داد: متاسفانه تصفیه آب به صورتی که برای استفاده مردم و آبیاری زمین های کشاورزی مناسب باشد در اولویت قرار ندارد و کشاورزان آب های آلوده و فاضلاب را به ناچار برای آبیاری سطح زیر کشت خود استفاده می کنند.

عضو هیئت مشورتی موسسه تحقیقات ملی آب در آمریکا با ابراز تعجب از هشدارهایی که در شهر مشهد در مورد سبزیجات آلوده به مردم داده شده بود، خاطرنشان کرد: بر بدنه یکی از اتوبوس های شهری در این شهر با خطی درشت نوشته بود « اسهال در کمین است؛ سبزیجات را ضدعفونی کنید». گفته می شود این وضعیت در مورد محصولات کشاورزی در جنوب تهران صدق می کند.

وی با اشاره به این که چرا واقعا باید در کلانشهرهای ما اسهال در کمین باشد و به مردم در مورد سبزیجات آلوده به واسطه آبیاری نامناسب هشدار داده شود، اظهار کرد: این در حالی است که در این شهر افرادی همانند کودکان زندگی می کنند که بسیار حساس بوده و حتی ممکن است سیستم فعلی منجر به مرگ آنها شود.

شیخ در پایان تاکید کرد: فاضلاب تهران این قابلیت را دارد که متناسب با نوع فضای سبز موجود تصفیه شده و مورد استفاده قرار گیرد زیرا هنگامی که به وضعیت قرمز کمبود آب و خشکسالی می رسیدم باید از فاضلاب تصفیه شده برای آبیاری و حتی مصرف شرب استفاده کرد اقدامی که در کالیفرنیا نیز انجام شده و در حال انجام است.

لیلا موسوی نسب