هنگامی که یک دندان بطور مداوم درد ضربانی دارد و شما با درد در طول شب بیدار می شوید، می تواند علت مشکل ایجاد شده چیزی نگران کننده تر از یک دندان درد ساده باشد. در این حالت همواره احتمال دارد با عفونت دندان مواجه باشید و این عفونت در ناحیه سر ریشه دندان یا اطراف ریشه پخش شده باشد. عفونت دندان از لایه داخلی دندان سر چشمه می گیرد که در اصطلاح تخصصی به آن «حفره پالپ» گفته می شود.

بیماری های لثه فقط و فقط به یک دلیل ایجاد می شوند، التهاب و عفونت ناشی از باکتری های موجود در جرم و پلاک غذایی تجمع یافته بر روی طوق دندان ها لثه ها را بیمار می کند و به مرور زمان باعث از بین رفتن لثه و استخوان دربرگیرنده ی دندان می شود.

درمان عفونت دندان بهتر است از راه و روش طبیعی باشد تا عوارضی برای بخش های دیگر بدن به خصوص بخش های داخلی بدن نداشته باشد. از قدیم شنیده ایم که موادی مثل سیر و نمک و گیاهان دارویی برای درمان عفونت دندان و آبسه لثه توصیه شده است؛با دلگرم همراه باشید تا شما را با نحوه ی درمان عفونت لثه و درد دندان آشنا کنیم.

عفونت دندان چه زمانی اتفاق می افتد؟

عفونت دندان زمانی اتفاق می افتد که باکتری های منشا عفونت در داخل دندان، لثه ها و بافت اطراف آن پخش می شوند.

دهان انسان پر از باکتری است که از ترکیب آنها با مواد غذایی کوچک باقیمانده در دهان و بزاق، یک لایه چسبنده بر روی دندان ها ایجاد می شود که در اصطلاح به آن پلاک گفته می شود.

مسواک زدن دندان ها می تواند به توقف ایجاد پلاک بر روی دندان ها کمک کند. خوردن و نوشیدن مواد غذایی و نوشیدنی های دارای سطح بالای کربوهیدرات باعث می شود باکتری های موجود در پلاک دندان کربوهیدرات را به انرژی مورد نیاز خود تبدیل کند.

در نتیجه این کار اسید در دهان تولید می شود که این اسید می تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان شود و در نهایت پوسیدگی دندان می تواند منجر به عفونت دندان شود.

این مساله زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها به بخش های زیر نفوذ کند:

مرکز دندان (ناحیه پالپ) از طریق حفره های ریزی که در دندان به خاطر اسید اضافی دهان ایجاد شده و باعث پوسیدگی دندان می شود، هنگامی که عفونت به زیر سطح دندان برسد، در اصطلاح فرد به عفونت دندان مبتلا شده است.

لثه ها و بافت اطراف آن که به این مشکل در اصطلاح عفونت لثه گفته می شود.

 

انواع عفونت لثه کدام است؟

انواع عفونت مربوط به دهان و دندان از قرار زیر می باشد:

 

عفونت لثه

آبسه تنها در بافت لثه وجود دارد و دندان یا رباط اطراف آن را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

آبسه پریودنتال

این عفونت دندان در ساختارهای بافت استخوانی محافظ دندان ها ایجاد می شود.

 

آبسه پری اپیکال

این نوع عفونت در پالپ نرم دندان بوجود می آید

عفونت ریشه دندان و دندان معمولا باید تحت درمان قرار بگیرد. درغیر این صورت، وخیم تر شده و منجر به تخریب بافت استخوانی می شود.