مسعود قاسمی رییس هجدهمین کنگره بین‌المللی قلب و عروق در نشست خبری این کنگره با بیان اینکه در تمام دنیا به ویژه کشورهای در حال توسعه بیماری‌های قلبی‌ عروقی افزایش قابل توجهی داشته‌اند گفت: در بسیاری از کشورهای جهان شیوع بیماری‌های قلبی عروقی همچون سکته قلبی در آقایان به کمتر از 40 سالگی رسیده است. 

 

وی با اشاره به اینکه در کشور ما نیز امروزه شاهد افرادی مبتلا به بیماری‌های قلبی با سنی کمتر از 35 سال هستیم ادامه داد: افزایش آمارها فقط به دلیل گسترش بیماری نبوده بلکه نسبت به گذشته امکانات تشخیصی بیشتر و سطح اطلاعات جامعه افزایش داشته است.

 

رییس این کنگره در ادامه اظهار کرد: در کشور ما حدود 40 درصد از مرگ و میرهای مرتبط با بیماری‌های غیر واگیر مربوط به بیماری‌های قلب و عروقی است که آمار بسیار بالایی را به خود اختصاص داده‌ است.

 

وی با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر شامل مشکلات قبل و عروق دیابت و بدخیمی‌ها شده، تصریح کرد: سیگار از دیگر علل افزایش بیماری‌های قلب و عروق است به طوری که متاسفانه افراد سیگاری 5 برابر بیشتر شانس ابتلا به بیماری‌های قلب و عروقی را دارند.

 

وی ادامه داد: افراد پیرامون سیگاری ها 2 برابر بیشتر شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارند.

 

دکتر قاسمی ادامه داد:‌ نمک اضافی از دیگر علل افزایش بیماری‌های قلبی عروقی است که در کشور ما به دلیل مصرف بالاتر از استاندارد نمک شاهد این بیماری‌ها هستیم به طوریکه مصرف نمک و استفاده از فست فودها که حاوی چربی زیاد هستند از علل این بیماری شناخته می‌شوند.

 

این متخصص قلب و عروق گفت:‌بررسی‌ها نشان داده که شیوع افسردگی در بیماران قلبی عروقی تا 40 درصد است که تاثیرات بسیار مخربی در روش‌های درمانی بیمار و تیم پزشکی دارد. 

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه کشورمان از نظر درمانی بسیار پیشرفته بوده و تمام روش‌های معمول دنیا در کشور ارائه می‌شود، بیان داشت: در عرصه پیشگیری دچار مشکل هستیم به طوریکه امروزه بسیاری از مراکز دولتی یا خصوصی از روغن‌های جامد استفاده می‌کنند که همین موضوع کافی است تا افراد طی دو دهه زندگی دچار تغییرات بسیار وحشتناک در قلب و عروق شوند. 

 

رییس این کنگره اظهار کرد: شیوه‌های نامناسب زندگی موجب شده امروزه شاهد بروز دیابت تیپ 2 که در گذشته تنها مربوط به بزرگسالان بود در نوجوانان و حتی کودکان باشیم. 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پوشش بیمه‌ای بروز بیماری های قلبی اظهار کرد:‌ امروزه آنژیوگرافی و حتی عمل قلب تحت پوشش بیمه قرار دارد ولی روش‌های جدیدی که به سیستم بهداشت و درمان اضافه می‌شوند 2 تا 3 سال زمان نیاز دارند تا مورد بررسی و پوشش بیمه‌ای قرار گیرند.

 

نبود برنامه مدون از علل افزایش بیماری‌های قلبی عروقی
در ادامه مراسم مسعود اسلامی دبیر علمی هجدهمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق گفت: متاسفانه در کشور با افزایش بیماری‌های قلب و عروق مواجه هستیم که نداشتن برنامه‌ای مدون از جمله علل این موضوع است.

 

وی با اشاره به اینکه ایجاد انگیزه‌های علمی در متخصصین جوان و تقویت این عرصه از دیگر اهداف کنگره است اظهار کرد: برای اولین بار 100 نفر از همکاران رزیدنت را از دانشگاه‌های سراسر کشور انتخاب کرده ایم و به طور رایگان مهمان کنگره هستند.

 

دبیر علمی این کنگره اظهار کرد: علاوه بر سخنرانی‌های پزشکان در عرصه قلب و عروق مباحثی در عرصه پرستاری و همچنین پایان‌نامه‌های قلب و عروق در کنگره ارائه و  در نهایت از برترین‌ها تقدیر خواهد شد. 

 

این متخصص قلب و عروق با تاکید به اینکه درمان بیماری‌های افراد جوان با درمان در افراد مسن از نظر نوع دارو، مقدار دارو و تکنیک‌ها متفاوت است، تصریح کرد: سن متوسط در کشور ما 78 سال است ولی در مواجهه با افراد مسنی که بیماری‌های مختلف از جمله فشار خون دارند باید درمان‌های متفاوتی ارائه کنیم چرا که بیش از 60 درصد سالمندان دچار فشار خون هستند.

 

وی یادآور شد: در کشور شاهد شیوع بیماری‌های قلب و عروقی هستیم که یکی از دلایل مهم آن نداشتن برنامه‌ای مدون در این عرصه است. 

 

دبیر علمی این کنگره فرهنگ را از دیگر دلایل افزایش بیماری‌های قلبی دانست و گفت: پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق نیازمند زمان است و در صورتی که امروز برای این عرصه برنامه‌ریزی کنیم 15 سال بعد نتیجه می‌گیریم ولی صبر و حوصله ما کم است چرا که میلیون‌ها تومان برای درمان هزینه می‌کنیم ولی برای پیشگیری برنامه ای نداریم. 

 

در ادامه این نشست مژده مزیدی دبیر اجرایی این کنگره با اشاره به اینکه مهمانان بسیاری از کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، اتریش  و غیره برای سخنرانی در این کنگره حضور دارند، گفت: بیش از 200 سخنرانی علمی برای کنگره قلب و عروق برنامه‌ریزی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه 140 مقاله علمی در سطوح بالا دریافت شده است ادامه داد:‌ تعدادی از این مقالات برای ارائه به صورت سخنرانی و پوستر انتخاب می شوند.

 

مزیدی تعداد پایان‌نامه‌های ارائه شده را 170 پایان‌نامه دانست و گفت:‌ برنامه کنگره در 8 سالن به صورت سخنرانی ارائه می شود.

 

دبیر اجرایی این کنگره در پایان با بیان اینکه شعار خودمان را بر اساس شعار فدراسیون جهانی مبنی بر کاهش 25 درصدی بیماری‌های قلب و عروق تا سال 2025 انتخاب کرده‌ایم خاطر نشان کرد:‌علاوه بر تقدیر از پایان‌نامه‌های برتر از نفر اول برد قلب سال 95 در مراسم افتتاحیه تقدیر می شود.