هشدار در مورد مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک

ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با مخاطرات جدی که سلامت آینده بشر را تهدید می‌کند،‌ اظهار داشت:‌ این مسئله می‌تواند تبدیل به موضوع امنیتی،‌سیاسی و تهدید جدی برای سلامت جهان باشد.

وی افزود: این خطر به حدی بوده که برخی از بیماری‌های عادی می‌تواند به وضعیت 150 سال پیش برگردد و یک بیماری ساده کنونی تبدیل به بیماری کشنده سال‌های قبل شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تا سال 2050 سه تا 5 درصد درآمد ناخالص ملی کشورها صرف هزینه‌های مربوط به مقاومت میکروبی می‌شود،‌ گفت:‌ مصرف بی‌رویه داروهای آنتی‌بیوتیک حتی بدون تجویز پزشک و یا تجویز آن از جمله دلایل ایجاد این مشکل بوده و داروهای غیراستاندارد و تقلبی نیز به این مسئله دامن می‌زند.

حریرچی در مورد مصرف بی‌رویه داروی ضدباکتری،‌ ضدقارچ و ... در پرورش دام و طیور، آبزیان و صنایع تولید غذایی هشدار داد و گفت:‌ در صورت عدم توجه به این مسئله در آینده با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

وی خاطر نشان کرد:‌ به طور مثال بیماری سوزاک که در بسیاری از کشورها شایع بوده و راحت درمان می‌شود در برابر دارو مقاومت یافته و دردسرساز خواهد شد.

وی افزود: بیماری‌هایی همچون سل و وبا نیز به همین صورت است و ما برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت پیشگیری از این مشکلات مدنظر قرار داده‌ایم.