طلب 8000 میلیارد تومانی بیمارستان‌ها از بیمه‌ها

حسن قاضی زاده هاشمی امروز در هفدهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران اظهارداشت: مبنای دولت در حوزه بهداشت و درمان رقابت با بخش خصوصی نیست و این به معنای آن نیست که رقابتهای گذشته را در این بحث تعطیل کرد.

وی با بیان اینکه بخش عمده صنعت دارو در دست شرکتهای شبه دولتی است، افزود: بسیاری از مشکلات از جمله دسترسی و کیفیت طی این سالها در حوزه دارو شاید ناشی از همین موضوع بوده است.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: صنعت دارو بازسازی نشده و شاید یکی از دلایل این امر حضور کمتر بخش خصوصی بوده است.

وی با بیان اینکه در 3 سال گذشته انتظار می‌رفت صادرات در بخش دارو 7 الی 8 برابر افزایش یابد، گفت: ما بازارهای زیادی در منطقه ایجاد کرده‌ایم ولی از آن استفاده نشده و فرصت‌های خوب در روسیه، آسیای میانه و عراق و برخی کشورهای دیگر داشتیم که شاید حاصل آن صادراتی کمتر از 50 میلیون دلار باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه واقعیت این است که بخش خصوصی هم خیلی خوب در حوزه دارو عمل نکرده است، اظهارداشت: اگرچه ممکن است فضا برای آنها فراهم نشده باشد ولی هرجایی هم که فضایی فراهم شده، خوب عمل نشده است.

وی بیان داشت: تجارت در بخش سلامت در دنیا 2 برابر نفت و گاز است و اگر تجارت در این بخش را با نفت و گاز در ایران مقایسه کنیم تقریباً هیچ است.

وی با بیان اینکه در وهله اول مسئول سلامت مردم هستیم، بیان داشت: وقتی می‌بینیم در این بخش مشکلی ایجاد می‌شود طبیعی است که ورود پیدا می‌کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: 80 درصد ایرانیان در بخش دولتی بستری و درمان می‌شوند و بنابراین حق ماست که وقتی محصولی تهیه می‌کنیم کیفیت آن را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به مطالبات در طرح تحول سلامت اظهارداشت: قرار نبود پرداخت مطالبات به شرکت‌ها و ارائه کنندگان خدمات این بخش یک سال و حتی بیشتر طول بکشد و در این رابطه قولی که ما داده بودیم پرداخت مطالبات طی یک یا دو ماه بود. البته این مشکل از آنجا حاصل شد که در بودجه سال 95-94 بدهی بیمه‌ها دیده نشده بود.

وی بیان داشت: بنابراین دولت اصلاحیه‌ای در این مورد ارائه کرد و مجلس هم آن را تصویب نمود و این اصلاحیه تا این لحظه در کمیسیون برنامه و بودجه تصویب شده تا 5 هزار میلیارد تومان را به 8 هزار میلیارد تومان ارتقاء دهند و امیدواریم تا چند روز آینده در صحن علنی مجلس ارائه شود.

وی بیان داشت: البته رقم 3 هزار و 500 میلیارد تومان هم دولت توزیع کرد که آخرین آن مبلغ 1000 میلیارد تومان بود که به بیمه سلامت ایرانیان اختصاص دادند و امیدواریم در یکی دو ماه آینده مطالبات پرداخت شود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در رابطه با بخش دارو صحبت‌های زیادی با دولت شده است، گفت: قرار بود بسیاری از شرکت‌های دارویی به بخش خصوصی واگذار شود اما این اتفاق نیفتاده چرا که بخش خصوصی ما می‌ترسد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه گفته می‌شود عرضه در بخش دارو بیشتر از تقاضا است، گفت: این موضوع تقصیر شماست چرا که تاکنون برای عرضه محصولات تولیدی در بخش دارو پایتان را از کشور بیرون نگذاشته‌اید! من به عنوان وزیر بهداشت چه کاری می‌توانستم انجام دهم که انجام ندادم؟!

قاضی‌زاده هاشمی گفت: ما از امکانات برای ایجاد بازار استفاده کردیم ولی واقعیت این است که بخش خصوصی ما خیلی ضعیف است.

وی گفت: 80 هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت در کشور هزینه می‌شود در حالیکه با این مبلغ خیلی کارهای مهم‌تری می‌تواند انجام داد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه الان در دوره پسابرجام قرار داریم، گفت: در سال 92 هم که در اتاق حضور یافتم همین حرف‌هایی را می‌شنیدم که امروز می‌شنوم.

وی در خصوص توزیع شیر در مدارس کشور اظهارداشت: این کار باید به انجمن سپرده شود و ما باید فقط بر آن نظارت کنیم البته انجمن هم حاضر است تخفیفات ویژه‌ای برای این امر منظور کند.

قاضی زاده تصریح کرد: از اول شهریورماه امسال نظارت بهداشت محیط بیشتر می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راجع به گردشگری سلامت اظهارداشت: حرف‌هایی در مورد این موضوع زده شده ولی به آن عمل نشده است.

وی با بیان اینکه در این رابطه آموزش متخصصین در 3 دهه گذشته انجام شده است، گفت: اما در بقیه بخش‌ها مانند ساخت هتل و ... اقدام خوبی انجام نشده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما برای ارائه خدمت در بخش پزشکی به مردم خودمان 1000 تخت بیمارستانی کم داریم چگونه می‌توانیم در بخش سلامت گردشگری کار کرده و تبلیغ کنیم؟!

وی با بیان اینکه همواره علیه جامعه پزشکی و خطاهایی که در این بخش انجام می‌شود حاشیه‌سازی‌هایی صورت می‌گیرد بیان داشت: در بخش‌های دیگر هم چنین اتفاقاتی می‌افتد اما آن چنان به آن پرداخته نمی‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: در این دولت تعرفه‌ها را به نحوی تغییر دادیم که تراز بیمارستان‌های دولتی برای اولین بار مثبت شد و البته این مهم در صورتی امکان‌پذیر است که دخل و خرج بیمارستان‌ها به هم بخورد و بتوانند مطالبات خود را از بیمه‌ها بگیرند.

وی بیان داشت: بیمارستان‌های ما 8 هزار میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکار هستند.

وزیر بهداشت و درمان همچنین بیان داشت: دولت تا آخر امسال 6 هزار و 800 مطب در مناطق مختلف از جمله مناطق محروم دایر می‌کند تا با هزینه ویزیت 3 هزار تومان مردم در این مطب‌ها ویزیت شوند و تاکنون 80 میلیون نفر در کشور با این رقم ویزیت شده‌اند.