خبرنگاری از مشاغل سخت حذف می شود

مطابق قانون مشاغل سخت و زیان آور کار‌های سخت و زیان آور کار‌هایی است که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی، ‌مکانیکی، ‌بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد بوده ودر اثر اشتغال بیمه شده تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی ( جسمی و روانی ) در وی ایجاد می شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد. ‌مشاغل سخت و زیان آور موضوع این ماده به دو گروه تقسیم می شوند:

 

الف ـ مشاغلی که صفت سخت و زیان آور با ماهیت شغلی وابستگی دارد اما می توان با بکارگیری تمهیدات بهداشتی، ‌ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آنها را حذف نمود.

 

ب- مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان آور بوده و با بکارگیری تمهیدات بهداشتی،‌ ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما، ‌صفت سخت و زیان آوری آنها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان آوری آنها حفظ می‌ شود.

مطابق این قانون خبرنگاری از جمله مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود. چندی پیش اخباری مبنی بر حذف این شغل از لیست مشاغل سخت وزیان آور از سوی سازمان تأمین اجتماعی شنیده شد. به منظور شفاف سازی در این زمینه به سراغ فتح الهی ،نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران رفتیم.

ابوالفضل فتح الهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،درباره تصمیم تأمین اجتماعی برای حذف 6گروه از مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: این سازمان  قصد داشت 6 گروه شغلی را از لیست مشاغل سخت وزیان آور حذف کند اما با مخالفت کارگران روبرو شد.

 وی ادامه داد: شاید تأمین اجتماعی تصمیم به حذف سایر شغل‌های مرتبط به خبرنگاری داشته باشد، اما درست نیست. در صورتی که تأمین اجتماعی تصمیم به حذف دارد باید به صورت سه جانبه گرایی این کار انجام شود. تمام مواردی که مربوط به مشاغل سخت و زیان آور است تنها در صورت سه جانبه گرایی امکان تغییر دارد، مشاغل سخت و زیان آور کارگروهی دارد که تمام موارد برای تغییر و تحولات را بررسی می کنند، کارگروهی وجود دارد که پس از بررسی نتیجه را اعلام می‌کند.

فتح الهی با اشاره برنامه های تأمین اجتماعی برای کاهش هزینه ها گفت:تأمین اجتماعی به دنبال این است که سن بازنشستگی را بالا ببرد و از آن سو نیز برای اینکه بتواند هزینه های این سازمان را کاهش دهد، به دنبال حذف برخی مشاغل سخت و زیان آور بود.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با بیان اینکه به عنوان نماینده کارگری با سخت‌گیری‌های سازمان تأمین اجتماعی مخالف هستیم افزود:حذف برخی مشاغل سخت و زیان آور می تواند به معنای نادیده گرفتن حقوق نیروی کار باشد. اینگونه اقدامات در واقع به منظور خروج تأمین اجتماعی از فشار مالی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه برخی از مشاغل سخت و زیان آور جزو مشاغل «الف» هستند که کارفرما می‌تواند با بهبود شرایط اصلاحاتی را  ایجاد کند گفت: آن دسته از مشاغلی که در دسته «ب» قرار دارند جزو مشاغل سخت و زیان آور هستند.

فتح الهی در خصوص برنامه های جدید تأمین اجتماعی به منظور کاهش هزینه ها گفت: این سازمان به دنبال این است که سن بازنشستگی را بالا ببرد و از آن سو نیز برای اینکه بتوانند هزینه های این سازمان را کاهش دهند، برخی مشاغل سخت و زیان آور را حذف کرده اند.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: به صورت کلی سخت گیری های جدیدی اعمال می شود تا میزان هزینه های تأمین اجتماعی کاهش یابد. البته ما به عنوان نمایندگان کارگران درباره سخت گیری های زیاد اعتراضاتی را داشته ایم.

فتح اللهی ادامه داد: حذف برخی مشاغل سخت و زیان آور می تواند به معنای نادیده گرفتن حقوق نیروی کار باشد. اینگونه اقدامات در واقع به منظور خروج تأمین اجتماعی از فشار مالی صورت می گیرد.

این مقام مسئول کارگری کشور با اشاره به اینکه حذف مشاغل نساجی از فهرست مشاغل سخت و زیان آور در حال حاضر دنبال می شود گفت: برخی از گروه های خبرنگاران نیز برای استفاده از بیمه مشاغل سخت و زیان آور مشکلاتی دارند.

فتح الهی معتقد است: کارگران فعال در معادن، کارگران روده پاک‌کنی‌ها و دباغی‌ها،کارگران دامداری‌ها،کارگران پست برق،گاز، کارگران آسفالت کار،کارگران جوشکار، کارگران نساجی ها از جمله گروه هایی هستند که  مقرر شده بود تأمین اجتماعی آنها را از لیست مشاغل سخت و زیان آور حذف کند اما بعد از اعتراض جامعه کارگری فعلا دست نگه داشته اند.

 وی بیان کرد: پس از پیشنهاد حذف خبرنگاران از گروه مشاغل سخت وزیان آور، برخی خبرنگاران نامه ای به وزیر نوشتند و خواستار بررسی این موضوع شدند که  علاوه بر اینکه خبرنگاری از مشاغل سخت و زیان آور حذف نشود بلکه خبرنگاران آزاد بتوانند از مزیت‌های مشاغل سخت و زیان آور بهره‌مند شوند.  برخی خبرنگاران به صورت مستقیم با رسانه ای در ارتباط نیستند و به صورت آزاد کار می کنند  یا برای چندین نشریه مطالبی را تهیه می کنند که تحت پوشش قرار گرفتن این افراد در لیست مشاغل سخت و زیان آور دارای مشکلاتی است؛ بنابراین چون کارفرمای مشخصی ندارند، تأمین اجتماعی نمی پذیرد که این گروه از خبرنگاران را دارای مشاغل سخت و زیان آور بداند.اما هنوز وزیر به نامه آنها پاسخی نداده است.