شرعاً برخی کارهای جایز باید در مشهد ترک شود

حجت‌الاسلام سیدحسین خادمیان نوش‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار افکارنیوز، در مورد اظهارات اخیر علی مطهری در مورد اجرای کنسرت در مشهد، گفت: اخیراً این نماینده مجلس، اعلام نموده که کشور فدرالی نیست و اگر کنسرت مجوز دارد، مشهد و غیر مشهد تفاوتی ندارد. به همین مقدار عرض می‌کنم برای تحلیل یک موضوع ادراک و فهم فقهی و روایی و عرفی نیاز است.

وی افزود: مثلاً تخمه خوردن، جویدن آدامس و... در ملأ عام و در حال راه رفتن در خیابان و... برای مردم عادی جایز است، اما برای یک مرجع تقلید، روحانی، قاضی و امثالهم خلاف شأن بوده و جایز نیست.

این کارشناس دینی بیان کرد: رعایت و حفظ و معیار قرار دادن شأن و اشخاص، اماکن، ازمنه و... از مسلمات روایات و متون فقهی است. با خط‌کش فهم این نماینده آیا می‌توان گفت یا تخمه خوردن جایز است یا نیست. اگر هست برای همه، اگر نیست برای هیچ‌کس. این که مردود فهم روایی و فقاهی و عقل سلیم است. آیا ایشان قائل به خط کشی فقهی، عقلی، عرفی و... برای مباحث نیست؟ این که ابتدای فهم و درک است؛ فتأمّل!

وی در پایان اظهار کرد: مشهد مقدس است، حتی برخی کارهای جایز شرعی نیز طبق استنباط فقاهی و اخلاق فقاهی، در آنجا باید ترک شود، همان‌طور که علمای ما تعلیم داده اند و خود مراقبت نموده‌اند. به نظر، این نماینده حدود اظهار نظر خود را فراموش کرده است.